Utvalg : Verdal arbeidsmiljøutvalg (AMU)
Møtested : Levanger Rådhus -Møterom 3008 Formannskapssalen
Dato : 24.04.2017
Tid : 13:00 - 15:10 (Felles AMU sluttet 14:50)
Sakliste som PDF - Protokoll som PDF
Sakliste
Saksnr. | Sakstittel | Dokumenter | Vedtak |
|
Felles AMU for Verdal og Levanger fra sak PS 10/17 til PS 16/17 |
|
|
PS 10/17 |
Godkjenning av innkalling og sakliste |
- |
Protokoll |
PS 11/17 |
Godkjenning av møteprotokoll fra siste møte |
06.02.2017 |
Protokoll |
PS 12/17 |
Informasjon fra NAV Arbeidslivssenter - AMU Verdal |
Saksframlegg |
Protokoll |
PS 13/17 |
Avvikling av ordningen med erstatning av ødelagte briller - AMU Verdal |
Saksframlegg |
Protokoll |
PS 14/17 |
Informasjon om redigering av seniortiltak i Verdal, Levanger og Innherred samkommune |
Saksframlegg |
Protokoll |
PS 15/17 |
Rapportering av innsendte HMS/IA planer for 2016 og 2017 - AMU Verdal |
Saksframlegg |
Protokoll |
PS 16/17 |
Orienteringer
- Prosessene rundt avvikling av Innherred samkommune
- Rådmann/administrasjonssjef ISK
- Innkjøp av hjertestartere på skoler/barnehager/SFO
|
- |
Protokoll |
|
AMU Verdal fra sak PS 17/17 |
|
|
PS 17/17 |
Bo- og dagtilbudstjenesten - oppdeling av verneområde 4 |
Saksframlegg |
Protokoll |
PS 18/17 |
Trafikksikkerhetsutvalget - Verdal kommune, årsmelding for 2016 |
Saksframlegg |
Protokoll |
PS 19/17 |
Orientering om nytt felles dokument "Vernerunde med risikovurdering" - AMU Verdal |
Saksframlegg |
Protokoll |
Oppmøte arbeidsmiljøutvalgets møte 24.04.2017
Navn | Funksjon | Møter | Representerer |
Bård Kotheim |
Leder |
Ja |
Arbeidsgiver |
Frode Kvittem |
Nestleder |
Ja |
Arbeidsgiver |
Lise Heggdal |
Medlem |
Ja |
Fagforbundet |
Alis Ambli Solberg |
Medlem |
Ja |
Fagforbundet |
Christian Floan Aalberg |
Medlem |
Ja |
Utdanningsforbundet |
Jostein Grimstad |
Medlem |
Ja |
Arbeidsgiver |
Trine Wågø Olsen |
Medlem |
Ja |
Hovedverneombudet |
Anne Kari Haugdal |
Medlem |
Ja (forlot møtet kl. 14:45) |
Arbeidsgiver |
Fra administrasjonen møtte
Navn | Stilling | Merknad |
Sølvi Melvold |
Utvalgssekretær, HMS- og kvalitetskoordinator |
|
Vidar Solheim |
Enhetsleder personal –og organisasjonsenheten |
|
Ellers møtte
Navn | Stilling | Merknad |
Jon Aune |
ANT HMS & Bedriftshelse AS |
|
Endre Tolo Hausberg |
NAV Arbeidslivssenter |
|
PS 10/17 Godkjenning av innkalling og sakliste
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Innkalling og sakliste godkjennes.
PS 11/17 Godkjenning av møteprotokoll fra siste møte
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Møteprotokoll fra 06.02. godkjennes.
PS 12/17 Informasjon fra NAV Arbeidslivssenter - AMU Verdal
Presentasjonen som ble brukt PDF
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
Arbeidsmiljøutvalget tar saken til orientering.
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Arbeidsmiljøutvalget tar saken til orientering.
PS 13/17 Avvikling av ordningen med erstatning av ødelagte briller - AMU Verdal
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
Ordningen med erstatning av ødelagte briller avvikles etter vedtak i dette AMU.
Forslag i møte:
Ordningen med erstatning av ødelagte briller opprettholdes.
Avstemning:
Rådmannens forslag ble nedstemt med 11 mot 4 stemmer.
VEDTAK:
Ordningen med erstatning av ødelagte briller opprettholdes.
Dekning av innfatning økes til 1500,-.
PS 14/17 Informasjon om redigering av seniortiltak i Verdal, Levanger og Innherred samkommune
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
Arbeidsmiljøutvalget tar saken til orientering.
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Arbeidsmiljøutvalget tar saken til orientering.
PS 15/17 Rapportering av innsendte HMS/IA planer for 2016 og 2017 - AMU Verdal
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
- Manglende evalueringer og justerte HMS/IA planer for 2016 og 2017 følges videre opp av rådmannen.
- Ny evaluert og justert HMS/IA plan for 2017/2018 godkjennes av AMU Verdal.
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
- Manglende evalueringer og justerte HMS/IA planer for 2016 og 2017 følges videre opp av rådmannen.
- Ny evaluert og justert HMS/IA plan for 2017/2018 godkjennes av AMU Verdal.
PS 16/17 Orienteringer 
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Orienteringer:
Prosessene rundt avvikling av Innherred samkommune v/Rådmann/administrasjonssjef ISK
- Bemanningsplaner er sendt ut til alle ISK ansatte, info om organisasjonskart og bemanningsplaner er tilgjengelig på intranettet. Frist for å melde fra om ønsket stilling er satt til 30.april 2017.
- §27 selskaper, det er en del usikkerhet blant ansatte som skal innplasseres under denne selskapsformen, de savner mer avklaringer rundt f.eks vedtekter, selskapsavtale, virksomhetsoverdragelse, reservasjonsrett m.m. Rådmennene må følge opp dette arbeidet videre.
- Det begynner generelt å bli mer spørsmål fra de ansatte både direkte til rådmennene og til tillitsvalgte, det er tydelig at det begynner å bli mer «uro» i organisasjonen.
- Enhetsleder personal og rådmennene skal jobbe med bemanningsliste og tildeling av stillinger i mai måned. Det blir en hektisk måned og det vil nok bli en del henvendelser fra ansatte etter at bemanningsoversikten blir offentliggjort.
Innkjøp av hjertestartere på skoler/barnehager/SFO
- Kommunalsjef oppvekst i Levanger ønsker at AMU skal komme med en anbefaling om kjøp av hjertestartere på skoler/sfo/barnehager.
- Det finnes ingen direkte lovkrav om at det skal være hjertestarter tilgjengelig på skoler/barnehager/sfo. Kommunelegen anbefaler at det er tilgjengelig på de største skolene.
- AMU mener at dette bør sees på i en større sammenheng, det bør kartlegges hvor det finnes hjertestartere i kommunen. En slik kartlegging pågår nå gjennom helsedirektoratet, hvor landets SMK- sentraler vil få en oppdatert oversikt.
- Alle svømmebasseng skal blant annet ha tilgjengelig hjertestarter.
- Kjøp av hjertestartere bør fremmes som egen sak i AMU for videre oppfølging.
PS 17/17 Bo- og dagtilbudstjenesten - oppdeling av verneområde 4
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
Arbeidsmiljøutvalget oppretter verneområde 6: Avlastningstjenesten for barn i Bo- og dagtilbudstjenesten.
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Arbeidsmiljøutvalget oppretter verneområde 6: Avlastningstjenesten for barn i Bo- og dagtilbudstjenesten.
PS 18/17 Trafikksikkerhetsutvalget - Verdal kommune, årsmelding for 2016
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
Saken tas til orientering.
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Saken tas til orientering.
PS 19/17 Orientering om nytt felles dokument "Vernerunde med risikovurdering" - AMU Verdal 
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 24.04.2017
Rådmannens forslag til vedtak:
Dokumentet «Vernerunde med risikovurdering» iverksettes umiddelbart og evalueres etter et år. Hovedverneombud og HMS- og kvalitetskoordinator tar ansvar for implementering og evaluering av dokumentet.
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig.
VEDTAK:
Dokumentet «Vernerunde med risikovurdering» iverksettes umiddelbart og evalueres etter et år. Hovedverneombud og HMS- og kvalitetskoordinator tar ansvar for implementering og evaluering av dokumentet.
