Utvalg : Verdal arbeidsmiljøutvalg
Møtested : Kommunestyresalen, Verdal rådhus
Dato : 07.09.2020
Tid : 13:00
Sakliste som PDF - Protokoll som PDF
Ellers møtte
Navn | Stilling | Merknad |
Rune Holmlimo |
ANT Bedriftshelsetjeneste |
|
|
|
|
PS 42/20 Orienteringer 
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020
BEHANDLING:
Ingen orienteringer.
PS 43/20 Godkjenning av innkalling og sakliste 
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020
BEHANDLING:
Innkalling til møtet i arbeidsutvalget var sendt ut på forhånd og lå i møtekalenderen. Innkalling til dette møtet var ikke lagt ut på hjemmesiden som det blir gjort til.
Innkallingen legges ut på hjemmesiden til kommunen.
Arbeidsmiljøutvalgets leder fremmet følgende forslag til vedtak:
Innkalling og sakliste godkjennes..
VEDTAK:
Innkalling og sakliste godkjennes.
PS 44/20 Godkjenning av møteprotokoll fra siste møte
Saksprotokoll i Verdal arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020
BEHANDLING:
Arbeidsmiljøutvalgets leder fremmet følgende forslag til vedtak:
Møteprotokoll fra møtet i arbeidsmiljøutvalget 05.06.2020 godkjennes.
VEDTAK:
Møteprotokoll fra møtet i arbeidsmiljøutvalget 05.06.2020 godkjennes.
PS 45/20 Statusrapportering fra NAV Arbeidslivssenter 
Saksprotokoll i Arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020 - 45/2020
BEHANDLING:
Innkalt representant fra Arbeidslivssenteret meldte avbud rett før møtets start.
Arbeidsmiljøutvalgets leder fremmet følgende forslag til vedtak:
Statusrapportering fra Arbeidslivssenteret utsettes til neste møte i AMU.
VEDTAK:
Statusrapportering fra Arbeidslivssenteret utsettes til neste møte i AMU.
PS 46/20 Statusrapportering 1. halvår ANT Bedriftshelsetjenester 
Saksprotokoll i Arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020 - 46/2020
BEHANDLING:
Se halvårsrapporten fra ANT Bedriftshelsetjeneste her.
Det er en endring i tjenestene som etterspørres fra bedriftshelsetjenesten for. 1. halvår. Forbruker er litt under ramma. Forespørsler om Fysisk ergonomisk arbeidsmiljø helt borte 1. halvår, det er unormalt.
Det har vært stans i «Arbeidsmedisin» og «helsekontroller» i koronaperioden, mere fokus på oppfølging sykmeldte. Endring av tjenestene som er tilbudt, grunnet korona. Ca 35 timer direkte knyttet til coronarelaterte problemstillinger første 5 måneder.
Presentasjonen fra bedriftshelsetjenesten legges med som vedlegg.
Arbeidsmiljøutvalgets leder fremmet følgende forslag til vedtak:
AMU tar saken til orientering.
VEDTAK:
AMU tar saken til orientering.
PS 47/20 Nærværsutvikling delårsrapport 2 
Saksprotokoll i Arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020 - 47/2020
BEHANDLING:
Det er vanskelig å dra konkrete konklusjoner ut i fra fraværsstatistikk og beskrivelse av nærværsoppfølgingen i delårsrapport 2. Flere faktorer påvirker fraværet vårt. Ustabilitet i jobben, covid-19, mere hjemmekontor, e.t.c. Egenmeldinger covid-19 er ikke med i fraværsstatistikken, men en egen oversikt viser at den i snitt er 0,3% for Verdal kommune. Covid-19 påvirker fraværet i kommunen, men det er også viktig å ta med seg at vi har også andre utfordringer som tidligere. De må vi ikke glemme i disse koronatider.
Viktig at det informeres ute i enhetene slik at det blir ensartet registrering av Koronarelatert fravær barn og egenmelding koronarelatert.
Etter forslag i møtet fremmes følgende forslag til vedtak:
AMU ønsker en oppdatert informasjon om fraværet til neste møte. Tilbakemeldinger om nærværsarbeidet ute i avdelingene, kan sendes direkte til den enkelte avdeling. AMU ønsker også en oppdatert informasjon på bruken av fraværskodene for Koronarelatert fravær barn og egenmelding koronarelatert
VEDTAK:
AMU ønsker en oppdatert informasjon om fraværet til neste møte. Tilbakemeldinger om nærværsarbeidet ute i avdelingene, kan sendes direkte til den enkelte avdeling. AMU ønsker også en oppdatert informasjon på bruken av fraværskodene for Koronarelatert fravær barn og egenmelding koronarelatert.
PS 48/20 Behandling av forbedringsforslag 
Saksprotokoll i Arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020 - 48/2020
BEHANDLING:
AMU synes at det er positivt med at forbedringsmeldinger sendes inn i økende grad.
AMU sin leder fremmet følgende forslag til vedtak:
Oppfølging av forbedringsforslagene besluttes som følger, med konkret ansvarlig og frist for å beslutte i saken.
VEDTAK:
Oppfølging av forbedringsforslagene besluttes som følger, med konkret ansvarlig og frist for å beslutte i saken:
1. Utvikling av felles grafisk profil
Hvem |
Frist |
Siri, Øystein, Anne Grete jobber videre med dette, og kommer opp med forslag til ny grafisk profil bygd av det vi har. Tilbakemelding 16.11 i Amu |
01.01.2021 |
2. Felles retningslinje/policy for bruk av sosiale medier
Hvem |
Frist |
Arbeidsgruppa som har jobbet med dette tidligere +IKT v/leder ferdigstiller dokumentet, dokumentet drøftes og legges frem for Amu 16.11.20. |
01.01.2021 |
3. Opplæring av nyansatte og vikarer
Hvem |
Frist |
Personal og HMS
|
01.01.2021 |
4. Henting av IKT-utstyr
Hvem |
Frist |
Personal og HMS Personal og HMS tar med seg denne forbedringsmeldingen tilbake til melder og tar en kartlegging på mulighetsrommet. En enkelt rapport med forslag lages til neste AMU.
|
16.11.2020 |
5. Etablering av innovasjonspris
Hvem |
Frist |
Personal etablerer strukturer i tråd med signaler gitt av Amu, og som følger ordinære styringslinjer og delårsrapporter. Tas opp i Amu 16.11.
|
16.11.2020 |
6. Innføring av sluttsamtaler
Hvem |
Frist |
Personal og HMS Tilbakemelding AMU 16.11.2020 på hvordan det ligger an med arbeidet.
|
01.01.2021 |
PS 49/20 Behandling av avvik 
Saksprotokoll i Arbeidsmiljøutvalg - 07.09.2020 - 49/2020
BEHANDLING:
Arbeidsmiljøutvalgets leder fremmet følgende forslag til vedtak:
AMU kommer med en sterk anbefaling og godkjenner følgende:
- Den enkelte avdeling og virksomhet etablerer faste strukturer og kulturer som ivaretar en god meldekultur, og en god oppfølging av avvik og forbedringsmeldinger som del av det utvidete partssamarbeidet.
- Trender i meldte avvik, resultater av tilsyn og endringer av praksis med basis i meldte avvik og forbedringsmeldinger blir en naturlig del av delårsrapportene.
VEDTAK:
AMU kommer med en sterk anbefaling og godkjenner følgende:
- Den enkelte avdeling og virksomhet etablerer faste strukturer og kulturer som ivaretar en god meldekultur, og en god oppfølging av avvik og forbedringsmeldinger som del av det utvidete partssamarbeidet.
- Trender i meldte avvik, resultater av tilsyn og endringer av praksis med basis i meldte avvik og forbedringsmeldinger blir en naturlig del av delårsrapportene.
