Saksgang
Utvalg |
Møtedato |
Saksnr. |
Komite mennesker og livskvalitet |
|
|
Formannskapet |
16.02.2012 |
18/12 |
Kommunestyret |
|
|
Rådmannens innstilling:
- Verdal kommunes forskrift for likebehandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager 2012 vedtas.
- Kommunalt tilskudd til kommunale og ikke-kommunale barnehager 2012 vedtas.
Vedlegg:
- Forslag til revidert forskrift for likebehandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager 2012.
- Forskrift for likebehandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager 2011.
- Høringsuttalelser
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen.
Saksopplysninger:
Forslaget til revidert forskrift for likebehandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager 2012 er utformet med hjemmel i Lov om barnehager (Lov 2005.06.17 nr. 64) og forskrift om likebehandling av tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager (For 2010.10.29 nr. 1379).
Til og med 2010 var drift av barnehager finansiert med øremerket tilskudd fra staten samt kommunalt tilskudd. I tillegg kommer foreldrebetaling. Fra og med 2011 kommer den statlige finansieringen via rammetilskuddet til kommunen.
Verdal kommune har likebehandlet kommunale og ikke-kommunale barnehager ut over det som er kravet i forskriften, i flere år. Full likebehandling er videreført både i 2011 og 2012.
Rammefinansiering betyr at kommunen har ansvaret for finansiering av både egne barnehager og ikke-kommunale barnehager. Forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager (NrF-05/2011) omhandler dette.
Ut fra disse endringene ønsket Verdal å lage en lokal forskrift for likebehandling. Forslag til forskrift for 2011 ble utformet og presentert for styrere i kommunale og ikke-kommunale barnehager, virksomhetsledere innen oppvekst, ledere av helsestasjon, PPT og barnevern. Den ble også drøftet med eierrepresentanter fra ikke-kommunale barnehager. Forslaget ble sendt på høring med frist 11.02.11 og forskriften ble vedtatt i kommunestyret 28.02.11.
I forskriften står det at den skal evalueres hvert år. Forslag til endringer ble lagt fram på styrer/rektormøte 24.10.11 og sendt ut på høring med en kort frist, 02.11.11. Det kom høringssvar fra 5 kommunale barnehager og et felles svar fra de ikke-kommunale barnehagene.
Rådmannen har som mål at denne forskriften skal bli mindre omfattende etter hvert.
I budsjettet for 2012 er det prioritert kr 3 mill. til styrking av barnehagedriften i fht de generelle rammene for den kommunale virksomheten og tjenesteytingen. Alle andre sektorer ble pålagt en effektivisering i 2012 på 1 %. Dersom barnehagesektoren skulle tatt denne innsparingen, ville det utgjort kr 800 000,-. Denne ble ikke pålagt drift av barnehager, og i tillegg ble budsjettrammene pengemessig styrket med ca kr 2,2 mill. Nasjonal sats for kapitalutgifter til ikke-kommunale barnehager er for 2012 fastsatt til kr 7 600,-. Verdal kommune opprettholder i 2012 satsen fra 2011. Da var satsen kr 7 800,-. Forskjellen utgjør et ekstra tilskudd til ikke-kommunale barnehager på ca kr 80 000,-.
Innenfor de prioriterte 3 millioner kronene foreslås å øke satsene for 2012 med kr 1 000,- pr. barn over 3 år og med kr 2 000,- pr. barn under 3 år. Da vil merkostnaden for 2012 i forhold til 2011 bli på ca kr 1,1 mill. Verdal kommunes satser vil da ligge på 74 % av nasjonal sats for barn under 3 år og på 84 % av nasjonal sats for barn over 3 år. Dette er et uttrykk for at det i Verdal er en kostnadseffektiv drift av de kommunale barnehagene, i forhold til gjennomsnittet i landet, ikke et uttrykk for manglende vilje til prioritering.
Etter de beskrevne økningene av satsene gjenstår rundt én million kroner som rådmannen foreslår å avsette til dekning av eventuelt merinntak av barn gjennom året.
Midler til lønnsoppgjør i kommunale barnehager er avsatt på rådmannens budsjett. Dekning av lønnsøkning vil komme i tillegg til satsene som legges til grunn for 2012. Dette vil også medføre en ytterligere overføring til ikke-kommunale barnehager. En gjennomsnittlig lønnsøkning på for eksempel kr 10.000,- pr. ansatt utgjør for den totale barnehagedriften i kommunen rundt kr 2 mill.
Satser for kommunalt tilskudd for 2012.
Satsene blir da som følger for ikke-kommunale barnehager:
og for kommunale barnehager:
Vurdering:
I høringsuttalelsene til forslag til revidert forskrift for likebehandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager var det flere forslag til retting av tekst, noe som stort sett er korrigert.
Fra ikke-kommunale barnehager gikk uttalelsene mer på at forskriften i hovedsak bør omhandle bestemmelser som regulerer utmåling av tilskudd, søknadsprosedyre for tilskudd, klageadgang – samt revisjoner, rutiner og regler til forannevnte. Dette er imøtekommet med mer konkret opplysning omkring fordeling av tilskudd, telledatoer og sortering.
Ikke-kommunale barnehager ønsker at KDs modell for utregning og tildeling av tilskudd skal benyttes. Dette er det ikke tatt hensyn til i forslaget da kommunen bruker en egen modell som imidlertid er godkjent av fylkesmannen. Et viktig punkt i denne forskriften er at det er innført 4 telledatoer. Barnetallet på disse datoene legges til grunn for utbetaling påfølgende kvartal. I Verdal kommune har det vært en nedgang i fødselstall. Antall barn i én barnehage kan da være nedadgående. Dersom dette er tilfelle, vil nedgangen fort registreres og tilskuddet kunne tilpasses raskt. Det samme vil være tilfelle dersom barnetallet i én barnehage øker. Rådmannen anser det som svært viktig å opprettholde fire telledatoer, slik at økonomiske forutsetninger kontinuerlig tilpasses endring i antall barn i den enkelte barnehage både ved økning og nedgang i antallet. Dette er også viktig for den helhetlige økonomistyringen og økonomisk kontroll.
Driften av de kommunale barnehagene i 2011 viser seg å gå omtrent i balanse. Endelige tall legges fram 15. februar 2012. Dersom de kommunale barnehagene hadde drevet med underskudd, ville det medført tilsvarende økt utbetaling til de ikke-kommunale barnehagene. Dette henger sammen med at plassene i de kommunale barnehagene utgjør omtrent halvparten av barnehagetilbudet i kommunen.
Det er tatt hensyn til at opplysninger om opptak ikke hører hjemme i forskriften. Det er derfor tatt ut og lagt inn i prosedyre for opptak.
Ut over det som i forskriften omhandler tilskudd, ønsker også rådmann å klargjøre vilkår for tilskudd. I den sentrale forskriften står det at kommunen kan stille rimelige og relevante vilkår for utbetaling av tilskudd. Rådmannen ønsker at barnehagene skal ha god kvalitet og har derfor også i denne utgaven tatt med noen krav og rettigheter som skal oppfylles.
Rådmannen vil ut fra ovenstående innstille på at forslag til revidert forskrift samt kommunalt tilskudd til kommunale og ikke-kommunale barnehager 2012 vedtas.