Rådmannens innstilling:
1. Kommunestyret tar økonomirapport pr 31.08.12 til etterretning.
2. Skatteanslaget justeres opp med samlet 3,5 millioner kroner.
3. 2,5 millioner kroner avsettes til dekning av årets lønnsoppgjør.
4. 1,0 millioner kroner avsettes til medfinansiering av sykehusopphold.
5. 2,0 millioner kroner i sparte lønnskostnader grunnet streiken, inndras fra de enkelte virksomhetsområder og avsettes til medfinansiering av årets lønnsoppgjør.
6. Det bevilges 75.000,- til sluttfinansiering av feierbil. Beløpet dekkes ved bruk av disposisjonsfond.
Vedlegg:
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen
Saksopplysninger:
Det vises til vedlagte rapport om økonomisituasjonen pr 31.08.12.
Vurdering:
Virksomhetsområde |
Regnskap 31.08.12 |
Periodisert budsjett i perioden |
Forbruk i peri- oden,
% |
Budsjett 2012 |
Budsjett inkl endring 2012 |
Forbruk 31.08.12
% |
Regnskap 31.08.2011 |
Rådmann |
13 030 673 |
12 993 069 |
100,3 |
32 799 243 |
20 287 062 |
64,2 |
15 296 316 |
Vuku, Garnes og Volden opp |
20 082 363 |
20 555 801 |
97,7 |
32 182 318 |
33 232 425 |
60,4 |
20 737 891 |
Stiklestad og Leksdal oppv |
10 000 774 |
11 497 617 |
87,0 |
18 472 053 |
19 159 943 |
52,2 |
11 548 929 |
Ørmelen og Verdalsøra oppv |
30 483 570 |
28 294 547 |
107,7 |
44 769 443 |
46 535 939 |
65,5 |
28 184 521 |
Verdalsøra U-skole |
19 788 253 |
19 533 138 |
101,3 |
29 641 863 |
30 404 388 |
65,1 |
20 021 458 |
Vinne og Ness oppv |
14 752 305 |
14 974 361 |
98,5 |
23 885 661 |
24 848 644 |
59,4 |
14 713 520 |
Kulturturtjenesten |
15 211 519 |
14 943 386 |
101,8 |
21 390 618 |
21 496 684 |
70,8 |
14 957 929 |
Oppvekst felles |
424 320 |
442 437 |
95,9 |
663 655 |
663 655 |
63,9 |
35 886 |
Ressurssenter oppvekst |
87 740 566 |
90 725 584 |
96,7 |
137 762 074 |
138 520 441 |
63,3 |
83 560 374 |
Vinne og Vuku omsorg- og v |
48 106 218 |
49 424 463 |
97,3 |
77 846 236 |
80 121 832 |
60,0 |
48 752 685 |
Øra distrikt omsorg- og ve |
65 386 277 |
66 189 336 |
98,8 |
104 599 428 |
107 398 706 |
60,9 |
65 753 623 |
NAV Sosial- og flyktningetj |
19 075 805 |
20 345 327 |
93,8 |
32 166 872 |
32 321 223 |
59,0 |
20 273 623 |
Ressursenter helse, omsorg |
15 115 818 |
17 816 136 |
84,8 |
28 561 214 |
28 919 635 |
52,3 |
17 431 623 |
Teknisk drift |
10 700 285 |
10 737 497 |
99,7 |
17 371 346 |
17 835 064 |
60,0 |
10 579 999 |
Rådmannen |
-414 828 822 |
-422 120 474 |
98,3 |
-634 830 711 |
-634 830 711 |
65,3 |
-407 433 286 |
Kommunens andel til ISK |
21 858 779 |
22 056 713 |
99,1 |
32 718 687 |
33 085 070 |
66,1 |
20 721 528 |
T o t a l t |
-23 071 297 |
-21 591 062 |
106,9 |
0 |
0 |
0 |
-14 863 381 |
Hovedoversikten pr. 31.08.12 viser at virksomhetsområdene har kontroll på driftsnivået. De aller fleste områdene ligger og balanserer på et periodisert forbruk rundt 100%. Det er kun Ørmelen og Verdalsøra OS som fortsatt etter 2. tertial varsler et til dels stort overforbruk. Samlet for driften innen virksomhetsområdene er det lite som tyder på et overforbruk ved utgangen av året.
I likhet med rapporteringen pr første tertial viser budsjettvurderingene at det synes som om virksomhetene jevnt over har kontroll på driften. Rådmannen er godt tilfreds med, og glad for, organisasjonens nitidige arbeid med å produsere så gode tjenester som vi kan, innenfor de rammene kommunestyret har vedtatt. Det er sårbart og krevende, men særdeles viktig for kontinuiteten i tjenesteproduksjonen og robustheten i økonomistyringen. Til tross for at hele organisasjonen jobber godt vil rådmannen spesielt trekke frem at vi ser ut til å gå i god balanse for pleie- og omsorgsdistriktene totalt sett. Dette med et utgangspunkt på ca kr 3 mill strammere budsjett enn året før. Likedan er det store utfordringer med budsjettbalanse også i barnehagene, men også innen dette området ser god aktivitetsstyring og budsjettdisiplin ut til å gi balanse. Dette er viktig for å holde sammenhengen mot ikke-kommunale barnehager og prinsippet om likebehandling.
All drift følges tett, og noen virksomheter varsler større utfordringer med henhold til budsjettbalansen enn andre.
Det sterke driftsfokuset og kontinuiteten i organisasjonens vilje til å holde budsjettrammer, gjør at vi får muligheter til å styrke barnevernet og bevilge noe mer penger til barnehagene, slik kommunestyret gjorde i sommer. De økonomiske rammebetingelsene framover ser også ut til å innebære at den handlefrihet vi vil ha må vi skape oss selv.
Årets lønnsoppgjør vil koste Verdal kommune om lag 17-18 mill. kroner i år. Oppgjøret medførte også at mange av ansatte i kommunen og samkommunen ble tatt ut i streik. Evalueringene i etterkant viser at vi har håndtert streikesituasjonen godt lokalt, både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Lokalt har partene opptrådt fleksibelt, og ivaretatt de formelle sidene ryddig, samtidig som samhandlingen har gitt rom for humør i gjennomføringen. Streiken medfører at om lag kr 2 mill blir trukket i lønn, som for den enkelte ble erstattet med streikebidrag. Lønnstrekk vil være med på å finansiere den samlede lønnsveksten.
Den sterke generelle lønnsveksten vil gi en økt skatteinngang utover høsten. Rådmannen foreslår derfor en oppjustering av budsjettposter vedrørende dette. Økningen foreslås benyttet til finansiering av årets lønnsoppgjør, samt medfinansiering av sykehusopphold som ved årets slutt vil ligge over budsjettert nivå. Rådmannen finner det riktig at virksomhetene får dekt sine kostnader knyttet til lønnsoppgjøret. Det ville være svært vanskelig å finne inndekning for disse kostnadene innenfor eksisterende budsjettrammer og en manglende finansiering av oppgjøret vil også kunne bidra til å svekke den gode styringskulturen som i dag eksisterer i hele organisasjonen. Medfinasieringen av sykehusopphold er kostnader kommunen har liten styring på i det kortsiktige perspektivet, men som i det langsiktige perspektivet er selve kjernen av samhandlingsreformens finansielle fundament.
Ved utløpet av andre tertial er det registrerte sykefraværet 6,0 % i kommunen. Det er ”ny rekord” i en jevn trend med nedgang de siste årene. Det er svært gledelig og en god spore til stadig forbedret nærværsarbeid.
Det er stor aktivitet og mye positivt i Verdalssamfunnet, både i og utenfor den kommunale organisasjonen. Det må vi unne oss å markere, men samtidig stadig søke utvikling og forbedring.
Samkommunestyret vedtok i sak 21/12 å be om bevilgning fra morkommunene på samlet kr. 150.000,- til sluttfinansiering av feierbiler i begge kommunene. Rådmannen foreslår å bevilge kr. 75.000,- til dette ved bruk av disposisjonsfond.
