Møtested : Kommunestyresalen, Verdal rådhus
Dato : 15.09.2016
Tid : 09:00 - 14:00
Til stede : 9 representanter. Silje Sjøvold ble erklært inhabil i sak 93/16 og fratrådte. Til stede: 8 representanter. Pål Sverre Fikse fikk permisjon og forlot møtet under behandling av sak 96/16. Til stede 8 representanter. Karl B. Hoel fikk permisjon og forlot møtet under sak 102/16. Til stede: 7 representanter,
Fra kl. 10.00 til kl. 12.00 orienterte politimester Nils Kristian Moe.
Se politimesterens presentasjon.
Saksbehandling ble før og etter denne orienteringen.
Sakliste som PDF - Protokoll som PDF
PS 092/16 Godkjenning av møteprotokoll 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Ordfører fremmet følgende forslag til vedtak:
«Protokoll fra møte 1. september 2016 godkjennes.»
Ved votering ble forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Protokoll fra møte 1. september 2016 godkjennes.
PS 093/16 Kjøp av Maritvold barnehage 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Silje Sjøvold ba om å få vurdert sin habilitet etter forvaltningslovens 6, 2. ledd. Har et nært forhold til eierne av barnehagen og mener dette vil svekke tilliten til hennes upartiskhet. Ved votering ble Silje Sjøvold enstemmig erklært inhabil. Sjøvold fratrådte. Til stede: 8 representanter.
Ved votering ble rådmannens forslag til innstilling enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Verdal kommune kjøper eiendommen Maritvold gnr 19 bnr 679 og overtar driften av Maritvold barnehage fra 1. januar 2017.
- Kjøpesummen settes til kr 6.860.000,-. Beløpet indeksreguleres med utviklingen i konsumprisindeksen fra 3. juni 2014 til 1. januar 2017. Rådmannen får fullmakt til å gjennomføre kjøpet.
- Avtale om virksomhetsoverdragelse vedtas.
- Kjøpet finansieres ved låneopptak. Rådmannen får fullmakt til å foreta de budsjettmessige endringer.
PS 094/16 Ny Holmen Bru - Skisseprosjekt 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Innstilling fra komite plan og samfunn ble utdelt i møtet.
Ved votering ble innstillingen enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Verdal kommunestyre tar Skisseprosjekt Holmen bru datert november 2015 til etterretning.
- Rådmannen bes arbeide videre med bygging av ny Holmen bru innenfor en kostnadsramme på 15 mill.kr.
- Verdal kommunestyre forutsetter at Værdalsbruket A/S går inn med ett bidrag på minimum 1,5 mill. kr til finansiering av ny bru.
- Rådmannen bes innarbeide ovennevnte investering ved utarbeidelse av økonomiplan for 2017 – 2020.
PS 095/16 Sikringstiltak mot ras ved 1721/118/5 og 4 - Høgnes, Svedjan - lokal egenandel 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Innstilling fra komite plan og samfunn ble utdelt i møtet.
Ved votering ble innstillingen enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Kommunestyret garanterer for et distriktstilskudd på 20 % av anleggskostnad for sikring av bekk og fare for kvikkleireskred ved Svedjan i samsvar med planer utarbeidet av NVE. Distriktstilskuddet er beregnet til kr 236.000,- eks. mva.
- Utgiften belastes ordinært driftsbudsjett, funksjon 3601 – elveforbygninger.
PS 096/16 Temaplan trafikksikkerhet - Verdal kommune 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Pål Sverre Fikse fikk permisjon og forlot møtet under behandling av denne sak. Til stede 8 representanter.
Innstilling fra komite plan og samfunn ble utdelt i møtet.
Ved votering ble innstillingen enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
Temaplan trafikksikkerhet 2017 – 2020 vedtas som grunnlag for kommunens prioriteringer av trafikksikkerhetsarbeidet.
PS 097/16 Vurdering av SFO-tilbudet - Revidering av kompetanseplan og retningslinjer skolefritidsordningen 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Innstilling fra komite mennesker og livskvalitet ble utdelt i møtet.
Venstre v/Brita K. Thorsvik fremmet følgende alternativt forslag til pkt. 2:
Administrasjonen bes legge fram ny sak vedrørende 11. måned, hvor det kostnadsvurderes en ordning hvor flere skoler gis tilbudet og hvor prisen er det samme som de øvrige 10 månedene.
Det ble votert punktvis og alternativt med slikt resultat:
- Pkt. 1 – komiteens innstilling ble enstemmig vedtatt.
- Pkt. 2 - komiteens innstilling alternativt mot Venstre sitt forslag – komiteens innstilling ble vedtatt med 7 stemmer. 1 stemme ble avgitt for forslaget fra Venstre.
- Pkt. 3 – komiteens innstilling ble enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Det gis Sfo-tilbud til funksjonshemmede elever fra 1.-4. trinn og på 5.- 7. trinn på den enkelte skole som har et slikt tilbud. For funksjonshemmede elever på ungdomstrinnet kan foreldrene søke om avlastning på Avlastningstjenesten. Foreldre med funksjonshemmede barn betaler for Sfo-tilbud i 1. – 7.klasse på lik linje med andre elever.
- Sfo-tilbudet i den 11. mnd. legges ned fra 1/1-17. Frivillige organisasjoner blir oppfordret til å opprette tilbud i skoleferier. Kommunen legger til rette for at info om de ulike tilbudene blir gjort kjent samlet.
- «Retningslinjer for skolefritidsordninger i Verdal» og «Kvalitetsplan for Sfo i Verdal kommune» endres i tråd med de vedtak som fattes i denne saken.
PS 098/16 Søknad om å være vertskommune for Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjeneste 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Innstilling fra komite mennesker og livskvalitet ble utdelt i møtet.
Ved votering ble innstillingen enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
Kommunestyret i Verdal ber rådmannen søke Helsedirektoratet om å bli tildelt rollen som vertskommune for Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Nord-Trøndelag.
PS 099/16 Status spesialundervisning 2016 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Innstilling fra komite mennesker og livskvalitet ble utdelt i møtet.Ved votering ble innstillingen enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
Redegjørelse for status på spesialundervisning tas til orientering.
PS 100/16 Verdal kommunes delegasjonsreglement for valgperioden 2015-2019 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Ved votering ble rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
Kommunestyret vedtar forslag til Verdal kommunes delegeringsreglement for valgperioden 2015-2019.
PS 101/16 Høringsuttalelse - ny kommunelov 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Bjørn Iversen (AP) fremmet følgende tilleggsforslag (som ingress i uttalelsen):
«
Generelt:
Kommunene er på mange måter navet i den norske samfunnsmodellen med en omfattende rolle – og oppgaveportefølje som myndighetsforvalter av en rekke sentrale lovverk, som tjenesteprodusent med ansvar for en svært omfattende portefølje av velferdstjenester, som lokalsamfunnsutvikler og som lokaldemokratiarena. Hver for seg og i særdeleshet i sum er kommunene selve spydspissen i velferdsstaten med ansvar for basale tjenester for alle innbyggere og som samfunnsutvikler og tilrettelegger for næringsliv og arbeidsplasser over hele landet.
Det er Verdal kommunes vurdering at kommunesektorens betydning bør løftes tydeligere fram i forslaget til ny kommunelov.
Lokaldemokratiet:
Et grunnleggende prinsipp i det norske demokratiet er at kommunene er folkevalgt styrte organisasjoner med politikere valgt av innbyggerne. Det kan med stor rett og med basis helt tilbake til Formannskapslovene i 1837 hevdes at det er lokaldemokratifunksjonen som er den bærende begrunnelse for at vi overhodet har kommuner i Norge.
Verdal kommune mener samfunnet er tjent med å styrke kommunene som folkevalgte, selvstyrte forvaltningsorganer og ber om at denne dimensjonen tydeliggjøres i sterkere grad i forslaget til ny kommunelov.»
Brita Kleven Thorsvik fremmet følgende forslag til svar på spørsmålet: «Bør arbeidsutvalg kunne bestå av andre enn utvalgets medlemmer» – JA.
Marit Voll fremmet følgende forslag til svar på spørsmålet: «Bør krav til kjønnsbalanse også knyttes til sammensetningen av organet som helhet, og ikke bare til det enkelte listeforslag, og bør i så fall kandidatene fra det underrepresenterte kjønn rykke opp fra den listen som har fått flest stemmer eller færrest stemmer?» - JA.
Det ble først votert over forslag fra Bjørn Iversen som ble enstemmig vedtatt.
Det ble deretter votert over forslaget fra Brita Kleven Thorsvik som falt med ordførerens stemme.
Det ble så votert over forslaget fra Marit Voll som falt med 2 mot 6 stemmer.
Det ble til slutt votert samlet over vedtatt forslag og forslag til vedtak fra rådmann som ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Verdal kommune gir følgende uttalelse til KS hefte «Debattgrunnlag ny kommunelov».
Generelt:
Kommunene er på mange måter navet i den norske samfunnsmodellen med en omfattende rolle – og oppgaveportefølje som myndighetsforvalter av en rekke sentrale lovverk, som tjenesteprodusent med ansvar for en svært omfattende portefølje av velferdstjenester, som lokalsamfunnsutvikler og som lokaldemokratiarena. Hver for seg og i særdeleshet i sum er kommunene selve spydspissen i velferdsstaten med ansvar for basale tjenester for alle innbyggere og som samfunnsutvikler og tilrettelegger for næringsliv og arbeidsplasser over hele landet.
Det er Verdal kommunes vurdering at kommunesektorens betydning bør løftes tydeligere fram i forslaget til ny kommunelov.
Lokaldemokratiet:
Et grunnleggende prinsipp i det norske demokratiet er at kommunene er folkevalgt styrte organisasjoner med politikere valgt av innbyggerne. Det kan med stor rett og med basis helt tilbake til Formannskapslovene i 1837 hevdes at det er lokaldemokratifunksjonen som er den bærende begrunnelse for at vi overhodet har kommuner i Norge.
Verdal kommune mener samfunnet er tjent med å styrke kommunene som folkevalgte, selvstyrte forvaltningsorganer og ber om at denne dimensjonen tydeliggjøres i sterkere grad i forslaget til ny kommunelov.
Spørsmål |
Vurdering |
Hvordan bør lovfesting av prinsippene i forholdet mellom stat og kommune utformes? |
Lokaldemokrati bør lovfestes og det bør tydeliggjøres at det bare er Stortinget som kan gi rammer for kommunestyrenes skjønnsutøvelse. |
Bør folkevalgte organer være uttømmende regulert i kommuneloven, eller bør kommunestyret kunne opprette andre folkevalgte organer enn de som er omtalt i lov? |
Kommunestyret bør stå fritt til å opprette de organer de ser behov for. |
Bør kommunestyret ha anledning til å delegere myndighet til å opprette utvalg til for eksempel formannskapet? |
Ja |
Bør formannskapet kunne opprette arbeidsutvalg, på samme måte som utvalgene kan det? |
Ja |
Bør arbeidsutvalg kunne bestå av andre enn utvalgets egne medlemmer? |
Nei |
Bør kommunestyret ha adgang til å velge ansatte som medlemmer av felles folkevalgt nemd i vertskommunesamarbeid? |
Nei |
Bør kommuneloven åpne for direkte valg av og utvidet myndighet til ordfører? |
Ordføreren bør velges av kommunestyret og ha et flertall der bak seg. |
Skal ordfører kunne suspenderes eller fratas vervet, og bør i så fall ordfører og varaordfører behandles likt? |
Ja på begge spørsmålene |
Bør krav til kjønnsbalanse også knyttes til sammensetningen av organet som helhet, og ikke bare til det enkelte listeforslag, og bør i så fall kandidatene fra det underrepresenterte kjønn rykke opp fra den listen som har fått flest stemmer eller færrest stemmer? |
Nei. Utvalgets mindretall representerer en løsning med mindre inngripen i lokaldemokratiske prosesser. |
Er regelverket for godtgjøring tilfredsstillende utformet, og er terskelen på tilsvarende 50 pst stilling riktig satt for å få ettergodtgjøring og gi rett til ulike velferdsordninger? |
Ja på begge spørsmålene. |
Er regelverket om parlamentarisme godt utformet? |
Ja |
Bidrar lovforslaget til en tilfredsstillende klargjøring av folkevalgtes innsynsrett og taushetsplikt? |
Ja |
Bør kommunestyret ha adgang til å fastsette andre saksbehandlingsregler, inklusive regler om åpenhet for et organ enn det som følger av loven? |
Nei |
Er det behov for en hjemmel for å kunne lukke møter hvor kommunen mottar informasjon fra kommunens advokat? |
Bare dersom det er taushetsbelagte opplysninger. |
Bør det være adgang til å sladde sakslister og møteprotokoller ved slike møter? |
Ja |
Er det andre tilfeller hvor kommunen eventuelt kan ha behov for å sladde sakslister og møteprotokoll? |
Ja |
Bør det være adgang til å lukke møter i en innledende fase av saksbehandlingen hvor folkevalgte har behov for orientering/opplæring i en konkret sak? |
Ja |
Bør en kommune fortsatt kunne overlate oppgaver også av prinsipiell karakter til et selskap? |
Nei. Det er viktig at prinsipielle spørsmål avgjøres av folkevalgte organer. |
Virker utvalgets forslag til utvidet informasjonsplikt rimelig? |
Ja |
Er terskelen for innbyggerforslag for høy? |
Nei |
Er utvalgets forslag om folkeavstemming dekkende? |
Ja |
Bør det være en generalbestemmelse om innbyggerdeltakelse? |
Nei |
Bør slike medvirkningsordninger i tilfelle reguleres som folkevalgte organer eller som innbyggerdeltakelse? |
Nei |
Bidrar presiseringene i lovforslaget i tilstrekkelig grad til en tydeliggjøring av folkevalgte og administrasjonens ulike roller? |
Ja |
Hva bør være tittelen på øverste administrative leder? |
Dagens betegnelse, administrasjonssjef er ok |
Bør kommunene få plikt til å avlegge konsernregnskap når tjenesteproduksjon er lagt til hel- eller deleide virksomheter utenfor kommunen som juridisk enhet? |
Nei |
Er det behov for en adgang til lånefinansiering av investeringer i selskaper? |
Ja |
Bør kommunestyremedlemmer og medlemmer i toppledergruppen ikke lenger ha adgang til å velges til styret i kommunale foretak? |
Jo |
Er det riktig å stille krav om representantskap som forutsetter at alle deltagerne er representert? |
Nei |
Bør begrepet interkommunalt samarbeid erstattes med begrepet kommunesamarbeid? |
Nei |
Bør minimumskravet øke fra tre til fem medlemmer, og bør det lovfestes at mer enn ett kommunestyremedlem sitter i kontrollutvalget? |
Nei på begge spørsmål |
Bør adgangen til å inngå avtale med annen revisor oppheves? |
Nei |
Er bestemmelsene om internkontroll i kommuneloven til erstatning for internkontrollreglene i særlovene godt nok utformet? |
Ja |
Bør det stilles krav om at rapporteringen til kommunestyret og fylkestinget om internkontroll og tilsyn gjøres i årsberetningen? |
Ja, det kan være greit |
Bør kommuneloven inneholde en bestemmelse om gjennomføring av kommunalt tilsyn? I tilfelle: Er prinsippene om likebehandling, uavhengighet og dokumentasjon gode? |
Nei |
Bør det innføres en terskel for hva fylkesmannen kan kreve av dokumentasjon og meldinger i forbindelse med tilsyn? |
Ja |
PS 102/16 Stemmesteder og stemmetider ved Stortingsvalget og sametingsvalget 2017 
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Karl B. Hoel fikk permisjon og forlot møtet. Til stede 7 representanter.
Ved votering ble rådmannens forslag til innstilling enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
1. Kommunestyret vedtar at det ved Stortingsvalget og Sametingsvalget 2017 holdes valg ved følgende stemmesteder og med slike stemmetider:
Stemmekrest |
Stemmested |
Stemmetid |
21 Øra |
Verdalsøra skole - flerbrukshallen |
Mandag 10:00-20:00 |
22 Vinne |
Vinne skole - gymsalen |
Mandag 10:00-20:00 |
23 Stiklestad |
Stiklestad skole - gymsalen |
Mandag 10:00-20:00 |
24 Vuku |
Vuku oppvekstsenter - Gymsalen |
Mandag 10:00-20:00 |
2. Verdal kommune benytter seg av ordningen med elektronisk avkryssing i manntallet valgdagen.
PS 103/16 Orientering
Saksprotokoll i Verdal formannskap - 15.09.2016
BEHANDLING:
Fra kl. 10.00 til kl. 12.00 orienterte politimester Nils Kristian Moe.
Se politimesterens presentasjon.
Saksbehandling ble før og etter denne orienteringen.
Rådmann orienterte:
- Kommunen har svart innen fristen for å lukke avvik til datatilsynet – Det ble også i går en gjennomgang på sikkerhet og personvern for ledere der 80 – 90 ledere som deltok..
- Avvikling av ISK og rigging av nye Verdal kommune – tema gjennom vinteren. Sak om samarbeidsområder vil komme i november. Kartleggingsprosess pågår nå i forhold til rettigheter ansatte. Det jobbes også med en håndbok for gjennomføring av denne prosessen.
- KS-samling neste uke – rollebeskrivelse rådmann og ordfører.
Ordfører orienterte:
- Formannskapet er enig i at Verdal kommune, som tidligere år, gir kr 15.000 til årets Tv-aksjon som går til Røde kors.
