Møtested : Kommunestyresalen, Verdal rådhus
Dato : 26.04.2011
Tid : 18:00 - 21:50
Til stede : 34 representanter. Lennart Johansson fikk permisjon og forlot møtet f.o.m. sak 34/11. Til stede 33 representanter. Johannes Rosvold fikk permisjon og forlot møtet f.o.m. sak 35/11. Til stede 32 representanter. John Hermann og Trine Hallem fikk permisjon og forlot møtet f.o.m. sak 37/11. Til stede 30 representanter.
Dokumenter utdelt i møtet:
Sakliste som PDF Protokoll som PDF
Sakliste som Word Protokoll som Word Video
Fra administrasjonen møtte
Navn | Stilling | Merknad |
Jostein Grimstad |
Rådmann |
|
Line Therese Ertsås |
Formannskapssekretær |
|
Før møtet ble satt var det kulturinnslag med Kristine Valstad Røstad, Vilde Viken, Fredrikke Pettersen, Sofie Bugge Norum og Sandra Marken fra Vinne skolemusikkorps - se video av innslaget her.
Det ble i starten av møtet:
PS 030/11 Godkjenning av møteprotokoll 
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Ordfører fremmet følgende forslag til vedtak:
”Protokoll fra møte 28. mars 2011 godkjennes”.
Ved votering ble forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK: .
Protokoll fra møte 28. mars 2011 godkjennes.
PS 031/11 Forslag til politisk organisering fra valgperioden 2011 
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Notat fra rådmann datert 13. april 2011 ble utsendt til møtet.
Venstre v/Brita K. Thorsvik fremmet følgende tilleggsforslag:
”Til temamøter eller oppstart av store plansaker i komiteene, inviteres en kommunestyrerepresentant fra partier som ikke er representert i komiteen som observatør i den saken, med rett til tapt arbeidsfortjeneste. Ordningen evalueres etter 2 år. ”
Det ble først votert over tilleggsforslag fra Venstre som falt med 2 mot 32 stemmer.
Det ble deretter votert over formannskapets innstilling som ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Kommunestyret består av 35 representanter og har det arbeidsområde som framgår av dagens reglement.
- Formannskapet består av 9 representanter og har det arbeidsområde som framgår av dagens reglement.
- Komiteene:
Plan – og utviklingskomiteen omdannes til Komite Plan og Samfunn. Består av 9 representanter.
Komiteen blir Verdal kommunes faste utvalg for plansaker og viderefører dagens portefølje med unntak av plansaker knyttet til helse og velferd, oppvekst og kultur.
Teknisk drift legges til komiteens arbeidsområde.
Driftskomiteen omdannes til Komite Mennesker og Livskvalitet. Består av 9 representanter.
Komiteen har det arbeidsområde som framgår av dagens reglement, unntatt Teknisk drift.
Alle plansaker relatert til oppvekstsektoren, helse – og velferdssektoren og kultursektoren legges til komiteens arbeidsområde.
Driftssaker fra kulturområdet legges til komiteen.
- Kontrollutvalget består av 5 medlemmer og har dagens arbeidsområde.
- Verdal kommunes representasjon i Innherred Samkommunes styre og kontrollutvalg fortsetter med det antall som ligger i dagens avtaleverk.
- Delegasjonsreglementet gjennomgås av det nye kommunestyret og endres i forhold til ovenstående.
PS 032/11 Opprettelse av ordning for billighetserstatning til tidligere barnehjemsbarn, skolehjemsbarn og fosterhjemsbarn

Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Ved votering ble formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Verdal kommune slutter seg til en felles kommunal oppreisningsordning i Nord-Trøndelag for personer som har vært utsatt for overgrep eller omsorgssvikt under barnevernets omsorg før 1. januar 1993. Verdal kommune ønsker med denne oppreisningsordningen å ta et moralsk medansvar for, og gi en uforbeholden unnskyldning til personer som har vært utsatt for overgrep eller omsorgssvikt i institusjon eller fosterhjem, under plassering av deltakerkommunenes barneverntjeneste eller forløperne til disse.
- Forslag til vedtekter legges til grunn for behandlingen av innkomne krav på erstatning.
- Vedtektene gjøres gjeldende fra 01.05.2011.
- Søknadsperioden fastsettes til 01.05.2011 – 01.04.2013.
- De økonomiske konsekvensene av denne ordningen innarbeides i Verdal kommunes økonomiplan for 2012-2015.
PS 033/11 Fylkesvegplan 2010 - 2013
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
SP v/Trude Holm fremmet følgende forslag til nytt pkt. 4:
”4. Verdal kommunestyre ber Nord-Trøndelag fylkeskommune vurdere å utforme en egen vegnormal/håndbok for bygging av gang-sykkelveger som gir større mulighet til jordvern på egnede strekninger, og mest mulig rasjonell bruk av midler. ”
Det ble først votert over forslaget fra SP som falt med 16 mot 18 stemmer.
Det ble deretter votert over formannskapets innstilling som ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
I forbindelse med overtakelse og innlemming av riksvegen i fylkesvegplan, har Verdal kommune en klar holdning til at det generelle vedlikeholdet styrkes, slik at standarden som staten drev de gamle riksveiene på opprettholdes som minimum, og ut i fra dette nivå videreutvikles i samspill med en god samfunnsutvikling i Nord-Trøndelag.
- Verdal kommune vurderer det som nødvendig at fv. 757 på strekningen Stiklestad – Vuku, samt fv. 758 Vuku – Stene får funksjonsklasse B, og at fv. 160 på strekningen Volden – Vera får funksjonsklasse C.
- Fylkeskommunen vil stå som eier av samtlige fylkesveger uansett funksjonsklasse. Det vil da være rimelig at også det totale drifts-/vedlikeholdsansvar for alle fylkesvegene inklusive vegbelysning legges til vegeier. Denne ansvarsdeling bør være et nedfelt prinsipp som følge av forvaltningsreformen.
Verdal kommune forutsetter at drifts-/vedlikeholdsansvar for vegbelysning langs samtlige fylkesveger ivaretas av Fylkeskommunen som vegeier.
- Verdal kommune gir sin tilslutning til de øvrige aktuelle tilpasninger som følge av forvaltningsreformen.
PS 034/11 Kommuneplanens arealdel for Levanger og Verdal 
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Lennart Johansson fikk permisjon og forlot møtet.
Til stede 33 representanter.
Ved votering ble samkommunestyrets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Med hjemmel i Plan- og bygningslovens § 11-15 vedtar Verdal kommunestyre kommuneplanens arealdel for Verdal kommune, revidert mars 2011.
PS 035/11 Etablering av innvandrerråd i Verdal kommune 
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Johannes Rosvold fikk permisjon og forlot møtet.
Til stede 32 representanter.
Ved votering ble formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Det opprettes innvandrerråd i Verdal kommune fra valgperioden 2011-2015 bestående av 5 medlemmer med varamedlemmer. Medlemmer og varamedlemmer velges av kommunestyret. Kommunestyret velger også leder og nestleder av rådet.
- Innvandrerrådet får følgende sammensetting: 1 representant fra kommunestyret og 4 representanter fra innvandrerne.
- Rådmann utpeker sekretariat for rådet.
- Vedlagte forslag til reglement for innvandrerrådet godkjennes med følgende tillegg/endring:
Valgbar til innvandrerråd er alle som har stemmerett ved lokalvalg.
4 av medlemmene, 2 (to) kvinner og 2 (to) menn, velges blant kommunens innvandrere.
- Innvandrerrådet inngår i kommunens reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår på lik linje som for eldrerådet og rådet for likestilling av funksjonshemmede.
- Reglementet evalueres etter to år.
PS 036/11 Finansiering av bredbånd i Helgådal og Inndal
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Ved votering ble formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Det ytes et anleggsbidrag fra Verdal kommune til Direct Connect AS til utbygging av bredbånd i områdene Helgådalen til Vera og Inndalen, Sul til Sandvika på 4.844.852 kroner.
- Bidraget finansieres ved tilskudd fra Nord-Trøndelag fylkeskommune på 2,8 mill. kroner og bruk av kommunens disposisjonsfond med 2,1 mill. kroner.
- Rådmannen får fullmakt til å foreta de budsjettmessige endringer.
PS 037/11 Finansrapport pr. 31.12.2010 
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
John Hermann og Trine Hallem fikk permisjon og forlot møtet.
Til stede 30 representanter.
Ved votering ble formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Foreløpig Finansrapport-2010 tas til orientering.
PS 038/11 Tilstandsrapport for grunnskolene i Verdal kommune 2010
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Fagansvarlig skole ved ressurssenter oppvekst, Heidi Holmen, var til stede og orienterte om saken - se presentasjonen som ble brukt.
Ved votering ble formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Tilstandsrapport for grunnskolene i Verdal kommune 2010 tas til orientering.
- Årets oppløftende resultater legges til grunn for videre satsing.
PS 039/11 Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2011 - endring av stemmested for Stiklestad stemmekrets

Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Ved votering ble formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Stiklestad skole benyttes som stemmested for Stiklestad stemmekrets ved kommunestyre- og fylkestingsvalget 2011.
PS 040/11 Orientering
Saksprotokoll i Verdal kommunestyre - 26.04.2011 - Se video.
BEHANDLING:
Det ble i starten av møtet:
Ordfører orienterte i slutten av møtet om:
- Møte med nettselskapet til NTE tirsdag 12. april. Drøftet følgende problemstillinger: høyspentledninger som går gjennom industriparken legger store begrensninger til en del av aktørene. Den samme høyspentlinja går også over områder på Tinden som tenkes bebygd. Traseen binder opp mye areal, gir restriksjoner på bygging og aktivitet under og rundt denne.
- 3 store mai-arrangement framfor oss. 1. mai (russergrava), 8. mai (Mo-parken) –og 17. mai (bekransning av minnebauta ved Stiklestad kirke). Håper på en viss oppslutning av kommunestyrets medlemmer på disse arrangementene.