Saksprotokoll i Verdal formannskap - 20.08.2015
BEHANDLING:
Rådmannen la fram følgende endring:
I halvårsrapporten, under rådmannens innledning, skal setningen under fjerde avsnitt, side 3, erstattes med:
Ett av tiltakene for å skape en mer robust drift i årene framover kan være å redusere med en sykeheimsavdeling, jf. behovsbeskrivelsene i orienteringssak «Boligbehov i helse- og omsorgstjenestene fram mot 2040 i Verdal kommune». Dette faktagrunnlaget vil rådmannen måtte konsekvensvurdere ytterligere før det kan vurderes som realistisk å legge frem et forslag om å legge ned en sykeheimsavdeling.
Innstilling fra komite mennesker og livskvalitet ble utlagt i møtet.
Ved votering ble komiteens innstilling enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Kommunestyret tar økonomirapport pr. 30.06.15 til etterretning.
- Avsatte midler til årets lønnsoppgjør, 9,8 millioner kroner, som virksomhetsområdene selv skal dekke, foreslås endret i årets budsjett slik:
- 1,5 millioner kroner til Oppvekst på bakgrunn av uendret skolestruktur
- 3,2 millioner kroner til dekning av svikt i skatt/rammetilskudd
- 2,5 millioner kroner til dekning av høyere kapitalkostnader enn forventet
- 2,6 millioner kroner til NAV
Rådmannens innstilling:
Kommunestyret tar økonomirapport pr. 30.06.15 til etterretning.
Avsatte midler til årets lønnsoppgjør, 9,8 millioner kroner, som virksomhetsområdene selv skal dekke, foreslås endret i årets budsjett slik:
- 1,5 millioner kroner til Oppvekst på bakgrunn av uendret skolestruktur
- 3,2 millioner kroner til dekning av svikt i skatt/rammetilskudd
- 2,5 millioner kroner til dekning av høyere kapitalkostnader enn forventet
- 2,6 millioner kroner til NAV
Saksprotokoll i Komité mennesker og livskvalitet - 19.08.2015
BEHANDLING:
Rådmannen la fram følgende endring:
I halvårsrapporten, under rådmannens innledning, skal setningen under fjerde avsnitt, side 3, erstattes med:
Ett av tiltakene for å skape en mer robust drift i årene framover kan være å redusere med en sykeheimsavdeling, jf. behovsbeskrivelsene i orienteringssak «Boligbehov i helse- og omsorgstjenestene fram mot 2040 i Verdal kommune». Dette faktagrunnlaget vil rådmannen måtte konsekvensvurdere ytterligere før det kan vurderes som realistisk å legge frem et forslag om å legge ned en sykeheimsavdeling.
Ved votering ble rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Kommunestyret tar økonomirapport pr. 30.06.15 til etterretning.
- Avsatte midler til årets lønnsoppgjør, 9,8 millioner kroner, som virksomhetsområdene selv skal dekke, foreslås endret i årets budsjett slik:
- 1,5 millioner kroner til Oppvekst på bakgrunn av uendret skolestruktur
- 3,2 millioner kroner til dekning av svikt i skatt/rammetilskudd
- 2,5 millioner kroner til dekning av høyere kapitalkostnader enn forventet
- 2,6 millioner kroner til NAV
Vedlegg:
Andre saksdokumenter (ikke vedlagt):
Ingen
Saksopplysninger:
Rådmannen har besluttet å legge fram en halvårsrapport og en 3. kvartalsrapport i 2015. Ifølge økonomireglementet i Verdal kommune skal 2. tertial rapporteres i september. Denne rapporteringen utgår som følge av kommune- og fylkestingsvalg i september 2015, noe som medfører at 2. tertialrapport ikke ville blitt behandlet politisk før i november. På grunn av kommunens økonomiske situasjon finner rådmannen det formålstjenlig å fremme en sak med fokus på drift pr 30.06.15.
Det negative avviket i kommunesektorens inntekter fra 2014 fortsetter i 2015. Samlet må anslag for skatt og rammetilskudd justeres ned med om lag 3,2 millioner kroner som følge av ytterligere nedgang i andel befolkning bosatt i Verdal, og svakere fødselstall er et hovedmoment i dette.
Prognosen ved utgangen av 1. tertial viste et negativt avvik på 12,5 millioner kroner. Kommunestyret vedtok i sak 48/15 at det enkelte virksomhetsområde selv skal dekke effekten av årets lønnsoppgjøret. Dette vedtaket medfører en reell innstramming av rammene på om lag 8 millioner kroner. Selv med dette tiltaket viser prognosen pr 31.12.15 et negativt avvik på om lag 5,1 millioner kroner.
Vurdering:
Rådmannens vurderinger fremgår av vedlagte rapport.
