Møtested : Herredshuset, 3. etasje
Dato : 17.01.2012
Tid : 09:00 - 11:15
Til stede : 9 representanter. Repr. Johannes Rosvold ble erklært inhabil under sak 4/12. Vararepr. Knut Fortun tiltrådte møtet. Til stede: 9 representanter.
Sakliste som PDF - protokoll som PDF
Sakliste i Word (OBS! 34MB) - protokoll i Word
Verdal, 11. januar 2012

Ove Morten Haugan
/sign./
leder
Fra administrasjonen møter
Navn | Stilling | Merknad |
Trond Selseth |
Kommunalsjef samfunn |
|
Inger Storstad |
Møtesekr. / Kons. |
|
PS 001/12 Godkjenning av møteprotokoll 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Lederen fremmet følgende forslag til vedtak:
Protokoll fra Komitè plan og samfunn sitt møte 13.12.2011 godkjennes.
Ved votering ble forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Protokoll fra Komitè plan og samfunn sitt møte 13.12.2011 godkjennes.
PS 002/12 Referatsak 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Lederen fremmet følgende forslag til vedtak:
Referatene tas til orientering.
Ved votering ble forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Referatene tas til orientering.
PS 003/12 Utbygging Vuku oppvekssenter - Sluttrapport 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Virksomhetsleder Teknisk drift, Bård Kotheim, redegjorde for saken.
Ved votering ble rådmannens forslag til innstilling enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
- Sluttrapport utbygging Vuku oppvekstsenter tas til orientering.
- Manglende finansiering på ca.1,4 mill.kr dekkes ved bruk av gjenstående lånemidler fra tiltak 5168 ”Mindre tiltak skoler” og fra avsluttet utbygging av omsorgsboliger Vuku Bo og Helsetun.
PS 004/12 Endring av reguleringsplan Ørin sør 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Repr. Johannes Rosvold erklærte seg inhabil i saken da hans mor er grunneier på Ørin.
Ved votering ble Johannes Rosvold enstemmig erklært inhabil, jfr. forvaltningslovens Kapittel II. Om ugildhet, § 6 b).
Vararepr. Knut Fortun tiltrådte møtet. Til stede 9 representanter.
Fagsjef Åge Isaksen, PBOM, redegjorde for saken.
Ved votering ble rådmannens forslag til innstilling enstemmig vedtatt.
INNSTILLING:
Endringsforslag revidert etter høring jf. opplisting i saken, vedtas iht. plan- og bygningslovens § 12-12.
PS 005/12 Trafikksikkerhetsmidler år 2012 - søknad om tilskudd 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Fagsjef Åge Isaksen, PBOM, redegjorde for saken.
Ved votering ble rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Verdal kommune søker om tilskudd til følgende prioriterte trafikksikkerhetstiltak:
- Stiklestad skole – utvidelse p-plass; tilskudd kr.257.000
- Vuku skole – sperregjerde mot busslomme; tilskudd kr. 30.000
- Forbregd barnehage – belysning av gangveg; tilskudd kr. 37.500
- Verdalsøra skoler – gangforbindelse Dalbakken; tilskudd kr. 117.000
- Fv. 166, Fleskhus – gang-/sykkelveg fram til Leklemsåsen; tilskudd kr. 1.125.000
PS 006/12 Søknad om oppføring av brakkerigg - 1721/23/14 Kassefabrikkvegen 6 - Øra Bygg AS 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
AP v/Ove Morten Haugan fremmet følgende alternative forslag til vedtak:
Med hjemmel i plan- og bygningslovens § 19-2 gis det midlertidig dispensasjon fra reguleringsplan Reinsholm, dennes reguleringsformål i § 7.1, til plassering og oppføring av omsøkte tiltak. Dispensasjon gis inntil ny arealdisponering er vurdert i kommunedelplan for Verdal by.
Verdal kommune har et regionalt ansvar som næringslivskommune og behovet for arbeidskraft vil være sterkt varierende med vårt konkurranseutsatte og konjunkturbaserte næringsliv. Dispensasjon vil bidra til å redusere boligmangel for innleid arbeidskraft og vil fra et næringsmessig perspektiv være en fordelaktig løsning. Etter en samlet vurdering, inklusive presedens- og rettferdighetshensyn, vil fordelene ved en dispensasjon i dette tilfellet vært klart større enn ulempene.
Søknaden innvilges som omsøkt under forutsetning av at Statens vegvesen sine forbehold ivaretas.
Verdal SP v/Karl Bernhard Hoel fremmet følgende utsettelsesforslag:
Saken utsettes i påvente av rullering av sentrumsplanen.
Ved votering fikk utsettelsesforslaget 2 stemmer. 7 stemte mot.
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag til vedtak og forslaget fra AP v/Ove Morten Haugan ble AP sitt forslag enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Med hjemmel i plan- og bygningslovens § 19-2 gis det midlertidig dispensasjon fra reguleringsplan Reinsholm, dennes reguleringsformål i § 7.1, til plassering og oppføring av omsøkte tiltak. Dispensasjon gis inntil ny arealdisponering er vurdert i kommunedelplan for Verdal by.
Verdal kommune har et regionalt ansvar som næringslivskommune og behovet for arbeidskraft vil være sterkt varierende med vårt konkurranseutsatte og konjunkturbaserte næringsliv. Dispensasjon vil bidra til å redusere boligmangel for innleid arbeidskraft og vil fra et næringsmessig perspektiv være en fordelaktig løsning. Etter en samlet vurdering, inklusive presedens- og rettferdighetshensyn, vil fordelene ved en dispensasjon i dette tilfellet vært klart større enn ulempene.
Søknaden innvilges som omsøkt under forutsetning av at Statens vegvesen sine forbehold ivaretas.
PS 007/12 Detaljregulering for gang-/sykkelveg langs Fv 167 og Fv 166 Holte - Minsås - Lein, del 2 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Ved votering ble rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Med hjemmel i plan- og bygningslovens § 12-10 vedtas detaljregulering for gang-/sykkelveg langs fv. 167/166 Holte – Minsås – Lein, del 2, dat. 18.11.2011, framlagt for høring og offentlig ettersyn.
PS 008/12 Detaljregulering for felt B6 Sentrumstunet Reinsholm 1721/23/86 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Fagsjef Åge Isaksen, PBOM, redegjorde for saken.
SP v/Vigdis Haldorsen satte fram følgende oversendelsesforslag til administrasjonen:
I stedet for krav med ”sandkasse, huske, sittebenk” i forbindelse med ny detaljplanlegging og utbedringer om uteområder/grøntareal, settes det krav om at kr 5 000,- pr. boenhet avsettes til fond for felles/kommunale friområder.
Det ble først votert over rådmannens forslag til vedtak som ble enstemmig vedtatt.
Det ble så votert over oversendelsesforslaget fra SP v/Vigdis Haldorsen til administrasjonen. Dette forslag ble også enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Det gjøres følgende endringer av reguleringsbestemmelsene:
- § 1.5 endres til: Ved bygge-/rammesøknad skal det vedlegges utomhusplan i målestokk min. 1:500 som viser bebyggelse, adkomst, parkering (inkl. sykkelparkering), gangforbindelser, uteopphold/lek med aktuelt utstyr, gjerder, murer, beplantning/vegetasjon og støyskjerming.
- § 6.2: Følgende tilføyes: Området skal utstyres med minimum sittebenk, sandkasse og huske.
- Fortau og gang- og sykkelveg bør omtales i bestemmelsene.
Vedlagte forslag til detaljregulering, datert 13.12.2011, og med endringer som anført ovenfor, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn iht. plan- og bygningslovens § 12-10.
Oversendelsesforslag til administrasjonen:
I stedet for krav med ”sandkasse, huske, sittebenk” i forbindelse med ny detaljplanlegging og utbedringer om uteområder/grøntareal, settes det krav om at kr 5 000,- pr. boenhet avsettes til fond for felles/kommunale friområder.
PS 009/12 1721/19/260 - Detaljregulering for Gyldentann terrasse - Nordåkeren 2-4 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Utdelt i møtet:
E-post datert 16. januar 2012 fra Planstyring AS v/Dag Voll til rådmannen.
Med bakgrunn i denne e-post redegjorde virksomhetsleder PBOM, Øivind Holand, for vedlegg 8 i saken.
Votering:
Det ble først votert over rådmannens forslag til pkt. 4. 9 stemte mot. Forslaget fikk ingen stemmer og falt dermed. (9 stemte mot.)
Punktene 1, 2, 3,5, 6, 7, 8, 9 og 10 ble så avstemt samlet og enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Det gjøres følgende endringer i reguleringsbestemmelsene:
- § 2.3: ”utarbeides” endres til ”vedlegges”.
- § 2.5 siste setning erstattes av følgende: Ved bygge-/rammesøknad skal det dokumenteres at både bebyggelse og uteoppholdsareal vil få tilfredsstillende støynivå. Tredje setning suppleres slik: Utendørs støynivå på uteoppholdsareal skal ikke overskride Lden = 55 dB.
- § 2.6 sløyfes.
- § 3.1.2: Uteoppholdsarealet angis som felles for boligene og totalarealet angis som et minstekrav. Følgende tilføyes: Området skal utstyres med minimum sittebenk, sandkasse og huske.
- § 3.1.3: Det må gå fram at parkeringskravet regnes ift. m2 BRA i bebyggelsen og det tilføyes at minst en parkeringsplass skal være tilrettelagt for bevegelseshemmede.
- § 3.1.4: Minstekravet for boligparkering kvalitetssikres i forhold til hva som er mulig og det tilføyes at minst en parkeringsplass skal være tilrettelagt for bevegelseshemmede.
- § 3.2.1 og 3.2.2: Gatenavn rettes til Johannes Bruns gate.
- § 3.2.2: Planlagt nytt fortau angis som offentlig jf. plankart.
- § 4.1: Følgende tilføyes: Dette omfatter også eventuell støyskjerming av uteoppholdsarealet.
Det gjøres følgende endringer på plankartet:
- Minst en parkeringsplass tilrettelagt for bevegelseshemmede (bredde minst 3,8 m) må vises.
- Basiskartets gårds- og bruksnummer skal vises.
- Påskrift som angir eierform bør forklares i tegnforlaringen.
- Offentlig eierform på uteopphold og parkering endres til felles eller annen.
Grunneier bes redegjøre for status i forhold til eventuelt tilfluktsrom før sluttbehandling.
Vedlagte planforslag, med overnevnte endringer, legges ut til offentlig ettersyn iht. plan- og bygningslovens § 12-10.
PS 010/12 Andre saker 
Saksprotokoll i komite plan og samfunn- 17.01.2012
BEHANDLING:
Ingen saker.