TAUSHETSPLIKT 
Alle ansatte i hjemmetjenesten har taushetsplikt.
Det betyr at vi ikke kan gi opplysninger om dine personlige forhold til utenforstående uten ditt samtykke.
MÅLSETTING 
Alle som ønsker det, skal ha muligheten til å bo i eget hjem. Hjemmetjenesten gir bistand og hjelp tilpasset de individuelle situasjoner og behov, ut i fra prinsippet om hjelp til selvhjelp.
Vi skal bidra til å skape trygghet og forutsigbarhet i hverdagen til de som trenger vår hjelp.
HVEM FÅR TJENESTER 
Mennesker som bor eller oppholder seg i Verdal kommune, og som har behov for hjelp på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller annet.
TJENESTER VI KAN TILBY 
Etter en faglig og individuell vurdering kan disse tjenestene være aktuelle:
Hjemmesykepleie 
(Hjemlet i Lov om helsetjenester i kommunen §§ 1-3 og 2-1)
- Hjelp til personlig hygiene
- Tilsyn, opplæring og veiledning
- Administrering av medikamenter
- Sårbehandling og prøvetaking av innskrevne brukere som av helsemessige årsaker ikke er i stand til å oppsøke legesenter
- Hjelp til alvorlig syke og døende
- Hjelpemiddeltilpasning i samarbeid med ergo- og fysioterapeut
Praktisk bistand og opplæring 
(Hjemlet i Lov om sosiale tjenester §§ 4-3 og 4-2)
- Opplæring og veiledning
- Støttekontakt
- Omsorgslønn
- Bistand til personlig hygiene
- Rengjøring
- Sengetøyskift
- Innkjøp fra nærmeste dagligvarebutikk
- Vask av klær
- Klargjøre måltider, eventuelt hjelp til å spise
Andre tjenester 
Følgende tjenester kan det søkes om ved henvendelse til distriktskontoret:
- Fysio- / ergoterapi
- Matombringing
- Trygghetsalarm
- Tekniske hjelpemidler
- Transportkort for funksjonshemmede
- Dagtilbud
HVA HJEMMETJENESTEN VANLIGVIS IKKE OMFATTER 
- Hjemmehjelp på helge- og høytidsdager
- Rundvask
- Oppvask og rydding etter gjester
- Stryking av klær
- Matlaging og baking
- Hagearbeid og vedhogst
- Tepperengjøring utover støvsuging, tepper tas ikke ut
- Barnepass
- Stell av husdyr
- Renhold når annet medlem av husstanden er selvhjulpen
- Ledsagertjenester
- Bestilling av resept / medisiner til personer som hjemmesykepleien ikke administrerer medisiner til
- Betalingsformidling
- Bestilling av timer til offentlige kontorer der den enkelte er i stand til å gjøre dette selv
- Transporttjeneste
- Vedbæring der annet medlem av husstanden er selvhjulpen eller pårørende har mulighet til å gjøre det
DETTE KAN DU FORVENTE AV HJEMMETJENESTEN 
- At du får muntlig beskjed når vi må endre avtalte tjenester
- At du får skriftlig beskjed når vi mener det er behov for å endre innholdet i tjenestetilbudet
- At du blir ivaretatt og respektert
- At ingen opplysninger om dine personlige forhold gis til uvedkommende
- At du blir kontaktet så fort det er mulig etter henvendelse
- At du får være med på utforming av tjenestetilbudet
- At personalet ikke skal motta gaver eller penger
DETTE KAN VI FORVENTE AV DEG 
- Du har respekt for den enkelte tjenesteyter ved å ivareta vårt arbeidsmiljø - diitt hjem er vår arbeidsplass. Arbeidsmiljøloven gjelder også når vi gir tjenester i ditt hjem Dette betyr at det kan være nødvendig med tilrettelegginger for at vi kan gi deg forsvarlige tjenester samtidig som ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø
- Du gir beskjed dersom du ikke er hjemme når vi kommer
- Du sørger for at noen er til stede når vi skal utføre arbeidet
- Du respekterer vår taushetsplikt
- Du sørger for god fremkommelighet til boligen din
- Du ser til at rengjøringsutstyret er tilgjengelig og i orden
- Du tillater tilpasninger av hjelpemidler til bruk i hjemmet
- Du gjør det du kan klare selv
SLIK SØKER DU VÅRE TJENESTER 
Du får søknadsskjema ved å henvende deg til Servicekontoret, Vinne og Vuku omsorg og velferdsdistrikt, Øra omsorg og velferdsdistrikt eller du kan laste det ned her.
Søknadsskjema må underskrives av søkeren eller det må foreligge en skriftlig fullmakt.
Søknaden sendes til Verdal kommune, Vinne og Vuku omsorg og velferdsdistrikt eller Øra omsorg og velferdsdistrikt.
Du vil bli kontaktet og vi vil avtale et hjemmebesøk hos deg.
Tjenesteinnholdet utarbeides i samråd med deg, og vil bli etterfulgt av et skriftlig vedtak
Vedtaket beskriver om du får søknaden innvilget og i tilfelle hva slags hjelp du vil få. Ordinær saksbehandling er 3 uker
KOSTNADER 
- Hjemmesykepleie er gratis.
Når du har hatt hjelp fra hjemmesykepleien ukentlig i minst 3 måneder, har du krav på gratis tannbehandling ved Distriktstannklinikken.
- Hjemmehjelp er en betalingstjeneste.
Brev om tildeling av tjeneste inneholder informasjon om pris for tjenesten.
Se oversikt over abonnementspriser for hjemmehjelp / praktisk bistand her.
KLAGE 
Du kan klage på vedtaket du får tilsendt, og vi kan hjelpe deg med dette. Klagen sendes til pleie- og omsorgsdistriktet du tilhører.
KONTAKT 
Adresse :
Hjemmetjenesten i Verdal
Vektargata 7 - 9
7653 Verdal
Telefon 74 04 82 00
(på dagtid, all henvendelse skal da gå via servicekontoret).
Telefon på kveld, natt og helg, se nedenfor:
- Nattpatrulje Sentrum
Mobil 97 60 23 29
- Nattaptrulje Vuku
Mobil 97 73 23 12