Hjemmel
Fastsatt av Kommunestyret i Verdal kommune, den xx.xx.2024, med hjemmel i lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskolen og den videregående opplæring (opplæringsloven), herunder opplæringsloven § 10-7;
- Kommunen og fylkeskommunen gir forskrift om organisering av skoledemokratiet og om rettar og plikter for elevane, mellom anna om orden og oppførsel (skolereglar).
- Kommunen og fylkeskommunen kan i slike skolereglar angi kva tiltak som kan brukast når elevar bryt skolereglane, og korleis slike saker skal behandlast.
og § 10-5;
- Kvar grunnskole og vidaregåande skole skal ha eit elevråd som er valt av elevane ved skolen.
Elevane kan velje å organisere seg på ein annan måte. Kvar grunnskole skal ha eit
arbeidsutval som er valt av foreldra på skolen. Foreldra kan velje å organisere seg på andre måtar. Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at det blir fastsett kva for andre brukarorgan skolane skal ha. - Elevane og foreldra skal vere representerte i organ ved grunnskolar, og elevane skal vere representerte i organ ved vidaregåande skolar.
§ 1 Formål
Skolene i Verdal skal være preget av læring, trygghet, trivsel, respekt, toleranse og inkludering.
Skolereglene for Verdalsskolen er et virkemiddel for å nå målsettingen, og for å sikre at alle elever har et godt og trygt skolemiljø. Skolereglene inneholder også regler om organisering av skoledemokratiet på den enkelte skole.
I alle saker som behandles etter disse reglene, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal også ivareta elevens rett til å bli hørt.
§ 2 Virkeområde
Skolereglene omfatter alle elever i de kommunale skolene i Verdal. Reglene omfatter også voksenopplæringen så langt det passer.
Skolereglene gjelder i skoletiden. Det omfatter:
- Undervisningstimer, friminutt og andre aktiviteter i skolens regi
- Bruk av skolens digitale systemer
- Skolebussen og skoleveien
Forhold utenfor skoletiden omfattes av skolereglene dersom de har sterk nok tilknytning til skolen og skolemiljøet.
SFO og leksehjelp er ikke en del av skoletiden og omfattes ikke av skolereglene. Det fastsettes egne regler for SFO og leksehjelp.
Samarbeidsutvalget ved den enkelte skole gis myndighet til å fastsette utfyllende lokale forskrifter. Kommunen sine felles skoleregler kan ikke fravikes.
§ 3 Skoledemokrati
Skoledemokratiet skal organiseres gjennom at den enkelte skole har følgende organer for samarbeid:
- Samarbeidsutvalg (SU) skal organiseres med følgende medlemmer:
- To representanter fra undervisningspersonalet
- En representant fra andre ansatte
- To representanter fra foreldrerådet
- To representanter fra elevene
- To representanter fra kommunen, der den ene er rektor
- Skolemiljøutvalget (SMU) skal organiseres ved at:
- Elever og foresatte skal være i flertall – fire personer
- Skolens ledelse og ansatte skal være representert – to personer
- Kommunen som skoleeier skal være representert – en person
- Foreldrerådet og foreldrearbeidsutvalget (FAU) med følgende organisering:
- Hver klasse skal ha en representant- og en vararepresentant til FAU
- FAU organiserer seg på den enkelte skole etter vedtatte vedtekter, der FAU fungerer som et «styre» for foreldrerådet
- Elevrådet skal organiseres etter følgende prinsipp:
- Hver klasse skal ha en fast- og en vararepresentant som skal representere klassen i elevrådet
- Elevrådet skal organiserer seg etter vedtektene ved hver enkelt skole
SU, SMU, FAU og elevrådet skal organisere seg på den enkelte skole etter regler som følger av opplæringsloven kapittel 10 og forskrifta til opplæringsloven kapittel 11.
§ 4 Mobiler, smartklokker og annet privat digitalt utstyr i skoletiden
Verdal kommune følger sentrale anbefalinger og innfører regel om at bruk av private mobiltelefoner og smartklokker ikke skal forekomme i skoletiden.
Elevene kan ha med mobiltelefon på skolen, men den skal oppbevares i klassens mobilhotell.
Ansatte kan tillate bruk av privat digitalt utstyr dersom dette skjer som en del av undervisningen.
Elever med særskilte behov for tilrettelegging skal ivaretas.
§ 5 Energidrikk
Energidrikk skal ikke tas med eller drikkes i skoletiden.
§ 6 Elevenes rettigheter
Elevene har rett til å
- ha et godt og trygt lærings- og skolemiljø
- bli hørt og si sin mening
- bli behandlet på en ordentlig måte og bli vist respekt
- få ha sine eiendeler i fred
§ 7 Elevenes plikter
Elevene har plikt til å
- bidra til å skape et godt og trygt lærings- og skolemiljø
- behandle andre på en ordentlig måte og vise andre respekt
- la andres eiendeler være i fred
Skolen er en lærings- og arbeidsplass for mange mennesker; både barn, unge og voksne, som sammen har et ansvar for å medvirke til at både elever og ansatte har et godt arbeidsmiljø. Alle skal følge vanlige regler i samfunnet, herunder alminnelig god folkeskikk.
§ 8 Orden
Reglene om orden skal bidra til at elevene tar ansvar, er godt forberedt, har gode arbeidsvaner og god arbeidsinnsats. Eksempler på god orden er å
- møte presis på skolen og til undervisningen og varsle ved evt. forsentkomming eller fravær
- holde orden i skolesakene og på eget utstyr, herunder arbeidsplass/garderobe
- ha med nødvendige læremidler og utstyr
- pc skal alltid være oppladet ved skoledagens start og lader må være tilgjengelig
- ta vare på lånt utstyr
- gjøre arbeid man blir pålagt så godt man kan og til rett tid
§ 9 Oppførsel
Reglene om oppførsel skal bidra til et godt skolemiljø og omfatter all oppførsel på skolen, både mot
elever, lærere og andre ansatte. Reglene skal klargjøre hva som er ønsket oppførsel. Eksempler på god oppførsel er å
- være hyggelige og høflige mot hverandre
- vise respekt og omsorg for hverandre, og vise toleranse for ulikheter
- bidra til et godt læringsmiljø ved å være rolig og delta aktivt i undervisningen
- vise respekt for skolens og andres eiendeler, herunder ikke ødelegge, drive hærverk eller stjele
- holde seg på skolens inne- og uteområde
- bidra til å holde det rent og ryddig rundt seg
- følge IKT-reglementet for grunnskolen i Verdal, herunder reglene for mobilbruk og bruk av smartklokker
- følge skolens regler om at det ikke er lov å spise godteri og drikke brus uten tillatelse
- ikke ha med, bruke eller være påvirket av energidrikk, røyk, snus, tobakk, alkohol, narkotika eller andre rusframkallende midler i skoletiden
- ikke fuske/jukse på prøver eller innleveringer
- sørge for at det ikke bringes farlige gjenstander eller våpen med inn på skolen
- følge regler, lover og forskrifter som gjelder i skoletiden
§ 10 Reaksjoner ved brudd på reglene
Følgende reaksjoner vil kunne benyttes ved brudd på skolereglene:
- samtale/veiledning med fokus på positiv, ønsket atferd, og god ivaretagelse av elevens rett til å si hva hen mener i saken
- merknad (anmerkning)
- muntlig eller skriftlig melding til foresatte fra lærer eller skolens lederteam
- møte mellom skole, elev og foresatte
- rette opp skade man har påført andres eiendom eller eiendeler (f.eks. rydde søppel, vaske gulv eller fjerne tagging)
- midlertidig inndragning av gjenstander
- midlertidig begrensning i tilgang til IKT-tjenester
- ulovlige gjenstander og ulovlige rusframkallende midler overlates til politiet
- anmeldelse av ulovlige forhold
- midlertidig eller permanent klasse- eller gruppebytte (jf. opplæringsloven § 14-2)
- bortvisning fra undervisningen for enkelttimer, eller resten av skoledagen på barnetrinnet, og for inntil tre dager på ungdomstrinnet (jf. opplæringsloven § 13-1)
- nedsatt karakter i orden og oppførsel for elever på 8.-10. årstrinn (jf. forskrift til opplæringsloven kapittel 9)
- bytte av skole. Dette besluttes av virksomhetsleder i et enkeltvedtak (jf. opplæringsloven § 13-2)
Skolen velger hvilke av reaksjonene som benyttes ved konkrete tilfeller av brudd på skolereglene. Ved bruk av reaksjoner gjelder blant annet følgende:
- alle reaksjoner skal stå i rimelig forhold til brudd på skolereglene
- elever plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan det ilegges nye reaksjoner
- fysisk refsing og annen krenkende behandling skal ikke benyttes
- kollektiv avstraffelse skal ikke benyttes for handlinger utøvd av enkelte medlemmer av gruppen
- en reaksjon skal gis så snart som mulig etter reglementsbruddet
- reaksjoner skal ikke innebære usaklig forskjellsbehandling, eller være basert på usaklige hensyn
Ved hærverk på andres eiendom eller eiendeler, kan eleven i tillegg til å bli ilagt reaksjoner etter denne forskriften, også bli erstatningsansvarlig (skadeerstatningslovens § 1-1). Foresatte er
erstatningsansvarlige etter skadeerstatningslovens § 1-2 for inntil kr 5000.
§ 11 Saksbehandling
Behandling når det gjelder brudd på skolereglene følger reglene i opplæringslovens §§ 10-7 og 13-1, samt de generelle saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven.
Presisering:
- Før det blir tatt en avgjørelse om passende reaksjon skal eleven ha fått mulighet til å forklare seg muntlig overfor den som skal ta avgjørelsen (jf. opplæringsloven §10-2).
- De mest alvorlige reaksjonene for brudd på skolereglene vil være så bestemmende for elevens rettigheter eller plikter at det må fattes enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2, noe som krever skriftlighet, begrunnelse og klagerett.
- På grunn av det korte tidsperspektivet ved bortvisning må skolen vanligvis tillate muntlig klage på slike enkeltvedtak, for eksempel per. tlf. Dette kan være nødvendig for å gi elever og foreldre en reell klagerett i bortvisningssaker. Skolen må da nedtegne klagen skriftlig, jf. forvaltningsloven § 32.
- Statsforvalteren er klageinstans for enkeltvedtak i grunnskolen, jf. forvaltningsloven § 28.
§ 12 Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft ved kommunestyrets vedtak. Skolereglene for Verdal kommune skal kunngjøres offentlig i Norsk Lovtidend.
Forskriften finnes på kommunens hjemmeside og i kommunens kvalitetssystem Compilo. Revisjon vurderes årlig og utføres av skolefaglig rådgiver i samarbeid med arbeidsgruppa.
§ 13 Lenker
Høringsfrist
23. oktober 2024
Send din uttalelse