Lokale retningslinjer for likebehandling av kommunale og private barnehager

Del 1: Rapportering av barn og tilskudd til private barnehager

Statlige føringer:
Lov om barnehager § 19 Kommunalt tilskudd til godkjente private barnehager
Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager

I samsvar med Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager § 12 Rapportering av barn i private barnehager, andre ledd, kan kommunen i lokale retningslinjer bestemme at de private barnehagene skal rapportere om antall barn, barnas alder og oppholdstid ved flere tidspunkter i tilskuddsåret, og hva som skal til for at tilskuddet skal endres i løpet av året.

Verdal kommune har, i samarbeid med private barnehager, valgt å rapportere barn ved fire tellinger pr. år, dette medfører at Verdal kommune har lokale retningslinjer. De lokale retningslinjene skal fastsettes før tilskuddsåret begynner og kan ikke endres i løpet av tilskuddsåret.

Slike retningslinjer skal skape god fleksibilitet for barnehagebrukerne (foreldre/foresatte) og samtidig forutsigbarhet for de private barnehagene og kommunen som barnehagemyndighet. Dette i tråd med de forutsetninger og hensyn som barnehageloven med tilhørende forskrifter bygger på.

I tillegg til de lokale retningslinjene har Verdal kommune utformet en samarbeidsavtale mellom kommunen og private barnehager i 2017. Denne er underskrevet av Verdal kommune og hver enkelt privat barnehage representert ved eier/styrer. 

Det blir fattet vedtak om sats etter Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager § 9 Vedtak om sats innen 31. oktober hvert år.

Formål

Rammefinansiering av barnehager innebærer en likebehandling av kommunale og private barnehager. Kommunen forutsetter at likebehandlingen omfatter lik finansiering for barnehagene, lik oppfølging av barnehagene og like kvalitetskrav til barnehagene. For å klargjøre hva dette betyr, har kommunen utformet lokale retningslinjer.

Formålet med de lokale retningslinjene er å legge grunnlag for barnehagemyndighetens oppgaver:

  1. Sørge for at godkjente private barnehager behandles likeverdig med kommunale barnehager ved tildeling av offentlig tilskudd.
  2. Klargjøre relevante vilkår for kommunalt tilskudd som gjelder både private og kommunale barnehager i forhold til kvalitet.

Verdal kommune følger til enhver tid gjeldende lover, retningslinjer og forskrifter for barnehager.

Lov om barnehagen § 19. Kommunalt tilskudd til godkjente private barnehager

Kommunen kan gi tilskudd til godkjente private barnehager.

Kommunen skal behandle private barnehager som mottar tilskudd, likeverdig med kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hva som er likeverdig behandling.

Verdal kommune har valgt, i samarbeid med private barnehager, å rapportere barn ved fire tellinger pr. år, dette gjelder for både kommunale og private barnehager.

Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager 

§ 12.Rapportering av barn i private barnehager 

Eier av private barnehager skal hvert år rapportere om antall barn, barnas alder og oppholdstid i barnehagen per 15. desember. Kommunen skal bruke de private barnehagenes rapportering fra året før tilskuddsåret i utregningen av tilskuddet til de private barnehagene.

Kommunen kan i lokale retningslinjer bestemme at de private barnehagene skal rapportere om antall barn, barnas alder og oppholdstid ved flere tidspunkter i tilskuddsåret, og hva som skal til for at tilskuddet skal endres i løpet av året. De lokale retningslinjene skal fastsettes før tilskuddsåret begynner.

Ved rapportering etter andre og tredje ledd gjelder følgende: Blir et barn som fyller tre år i tilskuddsåret, rapportert i tilskuddsårets sju første måneder, utløser dette driftstilskudd for småbarnsplass. Blir et barn som fyller tre år i tilskuddsåret, rapportert i årets fem siste måneder, utløser dette driftstilskudd for storbarnsplass resten av året.

Tilskuddssats for private barnehager i 2026 per 31.10.2025

  • Barn 0-2 år: kr. 298 388,-
  • Barn 3-6 år: kr. 157 525,-

Lokale bestemmelser for kommunale og private barnehager i Verdal kommune er følgende:

  • 1. telling 3/12 mnd.: januar – mars
    Barn som per 1. januar er tilbudt plass og betaler foreldrebetaling.
    Plassen må tas i bruk innen sju uker.
  • 2. telling 4/12 mnd.: april – juli
    Barn som per 1. april er tilbudt plass og betaler foreldrebetaling.
    Plassen må tas i bruk innen sju uker.
  • 3. telling 3/12 mnd.: august – oktober
    Barn som per 15. august er tilbudt plass og betaler foreldrebetaling.
    Det utbetales tilskudd for hele august, selv om tellingen gjelder barn per 15. august. Dette på grunn av at barnehageåret begynner på ulike datoer. Treåringen regnes som store barn fra 1. august. 
    Plassen må tas i bruk innen sju uker.
  • 4.telling 2/12 mnd.: november - desember
    Barn som per 1. november er tilbudt plass og betaler foreldrebetaling.
    Plassen må tas i bruk innen sju uker.

Barnetallet disse datoene er utgangspunktet for utbetaling av tilskudd til drift. 

Retningslinjer i forhold til tilskudd og benyttelse av plassen (fra Udir.no)

Kommunen har plikt til å tilby plass i barnehage til rettighetsbarn, og dersom foreldrene takker ja til barnehageplass, forutsettes det at plassen faktisk tas i bruk og det betales for plassen fra den dato de har fått tilbudt plass. 

Det er imidlertid ikke krav om at plassen må tas i bruk umiddelbart eller fullt ut. 

Men plassen må tas i bruk innen rimelig tid. Innen rimelig tid defineres i Verdal kommune som sju uker etter den datoen det er tilbudt plass. 

Det skal gjøres en avtale mellom barnehagen og foreldre som beskriver tilvenning- og oppstartsperioden. 

Hvis plassen ikke brukes fullt ut, på grunn av for eksempel foreldrepermisjon, arbeidstid og sykdom som gjør det upraktisk å bruke plassen fullt ut, kan det være nødvendig med mer fleksible ordninger. Avtaler gjøres med barnehagen. 

Det må avgrenses mot de tilfellene der foreldrene ikke har intensjon om å benytte barnehageplassen. Bruk av plassen må avklares med foreldrene før det tilbys barnehageplass. Dette for å unngå at familier tar opp plasser i barnehagen uten å ha intensjon om å bruke den. Dersom foreldre, ubegrunnet ikke benytter barnehageplassen, vil det ikke være grunnlag for å utbetale tilskudd til barnehagen. (Kilde: Udir.no)

Barnehageeier er forpliktet til å følge de krav til bemanning som ligger i barnehagelovens § 25 og § 26. Det betyr at barnehagen må til enhver tid ha personale som tilsvarer antall barn de rapporterer at de har plassert på telledato. 

I årsmelding til staten (BASIL) skal det rapporteres på tilstanden per 15.12.

Del 2: Opptak i barnehage

Retningslinjer for opptak av barn i barnehage

Statlige føringer:
Lov om barnehager § 17 Samordnet opptaksprosess i kommunen
Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage

§ 17 Samordnet opptaksprosess i kommunen

Alle godkjente barnehager i kommunen skal samarbeide om opptak av barn. Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess, der det tas hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker, og behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager sikres.

Forvaltningsloven kapittel IV-VI gjelder ikke for opptak i barnehage. Departementet kan gi forskrift om behandling av søknader om opptak i barnehage.

§ 16 Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barn som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

§ 18 Prioritet ved opptak

Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.

Barn som det er fattet vedtak om etter barnevernsloven § 5-1 første ledd bokstav a til d, § 3-1 og § 3-4 første ledd bokstav b, har rett til prioritet ved opptak i barnehage.

Kommunen har ansvaret for at barn med rett til prioritet får plass i barnehage.

Hovedopptak

Hovedopptak gjelder de barn som har søkt om plass innen 1. mars og har rett til plass jf. §16 og prioritet til plass jf. § 18.

Supplerende opptak

Det foretas supplerende opptak i henhold til de fire telledatoene. Når alle med rett til plass er plassert foretar man supplerende opptak etter følgende kriterier: 

De som har rett til plass, men søkt etter 1. mars tilbys plass.  

De som ikke har rett til plass tilbys plass. jf. politisk vedtak gjeldende i 2026. 

Videre kriterier og føringer for opptak gis etter barnehagene sine vedtekter. 

Opptak gjøres etter innstilling fra styrer i hver barnehage og i samarbeid med rådgiver barnehagemyndighet. 

Ved opptak av barn i barnehagen skal barnets beste skal være et grunnleggende hensyn jf. Barnekonvensjonen art. 3 nr. 1.

Opptaket må skje i samsvar med Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage § 2.Opptakskrets og opptakskriterier, § 3.Tildeling av plass og § 4.Rett til begrunnelse.

 

--

 

Verdal 21.11.2025

Retningslinjene er utarbeidet i samarbeid mellom kommunen og private barnehager i Verdal kommune. De er sendt til alle barnehager for gjennomlesing og tilbakemelding ble gitt i felles styrermøte 20. november 2025. 

Orientert om i Utvalg mennesker og livskvalitet den 10.12.2025.