Kommunale avgifterKommunale avgifter sendes ut tre ganger i året: 1. termin gjelder for januar, februar, mars og april. Den sendes ut i februar og har betalingsfrist 20. mars. 2. termin gjelder mai, juni, juli og august. Den sendes ut i mai og har betalingsfrist 20. juni. 3. termin gjelder september, oktober, november og desember. Den sendes ut i august og har betalingsfrist 20. september.Ettersom de kommunale avgiftene sendes ut tre ganger i året blir gebyrene også delt i tre. Dersom du ønsker å motta fakturaene månedlig, kan du melde inn dette til oss.Jeg ønsker månedlig faktureringHva er inkludert i de kommunale avgiftene?Du betaler for vannforsyning og avløpshåndtering (dersom du er koblet til de kommunale anleggene), og eiendomsskatt.Vann og avløp - gebyrerEiendomsskatt - hvor mye skal jeg betale?Ofte stilte spørsmål og svar Hvorfor er beløpet på fakturaen forskjellig fra i fjor? Det er endringer i prisene på de kommunale avgiftene fra i fjor til i år. Det er også vedtatt endring i promillesats på eiendomsskatten.Tidligere innbetalt forskudd vann- og/eller avløpsgebyr blir avregnet på termin 1 og kan påvirke beløpet både negativt og positivt Jeg har akkurat kjøpt eiendommen – skal jeg betale for perioden før overdragelse? Eiendomsmegler skal være behjelpelig med å foreta avregning mellom selger og kjøper ved overtagelse av eiendom. Dersom du har spørsmål, ta kontakt med megleren. Jeg har solgt og eier ikke lenger den aktuelle eiendommen. Eierforhold blir jevnlig oppdatert etter at eierskiftet er tinglyst i grunnboken.Det er eiendomsmegler som foretar avregning mellom kjøper og selger ved salg av eiendom. Dersom du har spørsmål, ta kontakt med megleren. Jeg leier ut eiendom/bolig. Kan leietaker få faktura direkte? I Verdal kommune sendes faktura for kommunale gebyrer (vann, avløp og eiendomsskatt) alltid til hjemmelshaver. Opplysninger hentes fra matrikkelen (det nasjonale eiendomsregisteret).Faktura kan bare sendes til tinglyst eier av eiendommen.Dersom det er flere eiere, kan dere avtale hvem som skal motta fakturaen, og gi beskjed til kommunen.Faktura kan ikke sendes til tredjepart som ikke står oppført i matrikkelen.Kommunen har legalpant i eiendommen for ubetalte krav. Derfor må faktura alltid rettes mot hjemmelshaver. Er det mulig å få avtalegiro? Dette oppretter du i egen nettbank. Bruk KID-nummeret fra siste faktura. Er det mulig å få e-faktura? Dette oppretter du i egen nettbank. Bruk e-fakturareferansen som er de 8 første sifrene i KID-nummer. Kan jeg få fritak for kommunale vann- og avløpsgebyrer? I Verdal kommune beregnes årsgebyr for vann og avløp så lenge en eiendom er tilknyttet det kommunale nettet.Når kan fritak innvilges?Fritak kan som hovedregel kun innvilges dersom eiendommen fysisk frakobles det kommunale vann- og/eller avløpsnettet.Fraflytting, midlertidig fravær eller at boligen står ubebodd gir ikke grunnlag for fritak.Dette følger av Forskrift om vann- og avløpsgebyrer i Verdal kommune § 6-6, hvor det står:«Fraflytting eller fravær gir ikke grunnlag for fradrag i gebyr. Årsgebyr skal betales så lenge eiendommen er tilknyttet det kommunale nettet.»Hvordan søke om fritak?Søknad sendes til Verdal kommuneDokumentasjon på fysisk frakobling må legges ved. Frakobling må utføres av autorisert rørlegger/graveentreprenør basert på godkjent Søknad om tilkobling og utføring av sanitæranleggAnbefalt alternativ til fritakDersom boligen står ubebodd over lengre tid, kan kostnadene reduseres ved å installere vannmåler. Med vannmåler betaler du kun for faktisk forbruk.Installering gjøres av autorisert rørleggerRørleggeren melder installasjonen til kommunen Mine fakturaer Har du flere spørsmål?Ta kontakt med Servicekontoret på telefon 74 04 82 00 eller send e-post til kommunen.