Alle tiltak som krever ansvarlig foretak, må bruke digital søknadsløsning:
Lage byggesøknad? Bruk digitale løsninger - Direktoratet for byggkvalitet
Søknader sendt på annen måte, som e-post eller fysisk innlevering, vil bli returnert uten at det opprettes en sak.
Hvorfor gjør vi dette?
- For å øke kvaliteten på innsendte søknader.
- For å redusere antall mangelbrev.
- For å sikre mer komplette søknader.
- For å minske manuelt arbeid ved mottak av søknader.
- For å sikre direkte overføring av metadata til kommunens byggesaksarkiv, kartløsninger, matrikkelen og eiendomsregisteret.
Unntak
- Søknader som ikke krever ansvarlig foretak, kan fortsatt sendes inn per e-post.
- Søknader om dispensasjon kan også sendes inn per e-post.
Viktig å merke seg
Gebyr for behandling av søknader kommer i tillegg til eventuelle kostnader ved bruk av de digitale søknadsløsningene.
Lovhjemmel
Denne endringen er i henhold til eForvaltningsforskriften § 3.