Bortfall av EKOM - når mobil og internett ikke virker

Bortfall av elektronisk kommunikasjon (EKOM) betyr at du ikke kan ringe, bruke mobilnett eller internett. Dette kan skje ved alvorlige kriser, som langvarig strømbrudd, og gjør det vanskelig å få tak i nødetatene (brann, ambulanse og politi) eller kommunen.

Derfor er det viktig at du har tenkt gjennom hva dette betyr for deg – og hvordan du kan klare deg uten digitale hjelpemidler.

Akutt hjelp

  • Ved sykdom: Kontakt fastlege eller legevakt. Dersom telefon og internett er ute av drift, møt opp fysisk hos fastlegen, legevakta eller Sykehuset Levanger.
  • Politi og brann: Oppsøk nærmeste politistasjon eller brannstasjon dersom du trenger akutt hjelp.

Du må kunne klare deg selv – hvis du kan

Ved alvorlige hendelser må kommunen prioritere å hjelpe de mest sårbare.

Du som kan klare deg selv, må være forberedt på å gjøre det.

Dette gir kommunen og nødetatene mulighet til å hjelpe dem som trenger det mest.

Nyttig informasjon om egenberedskap

Praktiske råd hvis internett eller mobilnett ikke fungerer

Kommunens kontaktpunkter

Ved langvarig bortfall av strøm og EKOM kan du få hjelp og informasjon på to faste steder i Verdal kommune:

  • Verdal rådhus – servicekontoret
  • Vuku bo- og helsetun

Her er det også plassert satellittelefoner som sikrer kommunikasjon med nødetater og myndigheter.

Møt kun opp dersom det er strengt nødvendig og du har behov for hjelp eller informasjon. 

Midlertidige møteplasser

Hvis strøm og telefon er borte over lengre tid, kan kommunen opprette midlertidige møteplasser – for eksempel på skoler eller i forsamlingshus.

Her kan du:

  • få informasjon
  • melde behov for hjelp
  • lade telefonen
  • varme deg

Oppdatert informasjon om møteplasser vil bli gitt via info på hjemmesiden. Ved langvarlig borfall av EKOM vil oppdatert info om møteplasser bli gitt via oppslag på rådhuset og Vuku bo- og helsetun.