Her er hvordan Verdal kommune og nasjonale myndigheter varsler innbyggerne:
SMS-varsling
Verdal kommune bruker Varsling24 for å sende ut viktig informasjon til innbyggere i et bestemt område. Varslingen kan komme via:
- SMS til mobiltelefon
- Talemelding til fasttelefon eller mobil
- E-post
Når sender vi ut varsler?
Vi varsler ved hendelser som krever rask informasjon, for eksempel:
- Vannavstengning
- Stengte veier
- Evakuering
- Beredskapssituasjoner
- Servicemeldinger
Systemet er koblet til et kart, slik at vi kan sende melding til eiere av eiendommer i det berørte området.
Sjekk kontaktinformasjonen din på norge.no
Verdal kommune minner om viktigheten av at alle voksne registrerer riktige opplysninger på norge.no. Kommunen har digitale systemer for å sende varslinger til deler eller hele kommunens befolkning i kriser. Men, da er det viktig at DU er registrert med riktige opplysninger i kontaktregisteret. Sjekk dine opplysninger nå!
Nødvarsel – nasjonalt varslingssystem
Nødvarsel brukes ved akutte og alvorlige hendelser som:
- Store ulykker og katastrofer
- Radioaktivt utslipp
- Alvorlig terror
Foreløpig brukes systemet ved hendelser som gjelder store deler av landet, men det vil etter hvert også tas i bruk lokalt og regionalt. Systemet testes jevnlig.
Les mer og se testdatoer på www.nødvarsel.no.
Informasjon ved kriser
Ved beredskapssituasjoner vil kommunen og nasjonale myndigheter gi informasjon på:
- Kommunens nettsider
- NRK radio og TV
- norge.no
Ved akutt fare for liv og helse vil politiet og kommunen varsle innbyggerne direkte.
NRK har et spesielt ansvar for å informere befolkningen. NRK P1 er hovedkanalen for beredskapsmeldinger, men alle NRKs kanaler kan brukes.
Ha gjerne en DAB-radio som kan gå på batteri, som en del av din egenberedskap.
Sivilforsvarets varsel
Sivilforsvaret kan bruke sirener for å varsle befolkningen. Signalet betyr:
«Viktig melding – søk informasjon»
Dette signalet testes to ganger i året og betyr at du skal finne informasjon fra pålitelige kilder.
Les mer om Sivilforsvarets signalanlegg.
Vær kritisk til informasjon
Ved kriser kan enkelte aktører spre feil eller villedende informasjon for å skape frykt eller mistillit. Derfor er det viktig å være kildekritisk – spesielt til informasjon du finner i sosiale medier og andre ikke-redaktørstyrte kanaler.
Medietilsynet har gode tips til hvordan du kan avsløre falsk informasjon.
Hold kontakt med hverandre
Ved store kriser kan mobilnettet bli overbelastet av stor trafikk. For å holde kontakt med familie og venner, anbefaler vi å bruke:
- SMS
- Nettbaserte meldingstjenester (som Messenger, Snapchat, Hudd eller lignende)
Praktiske råd hvis internett eller mobilnett ikke fungerer