Bolystmidler

Bolystmidlene i Verdal kommune skal bidra til å støtte opp om lokale tiltak som kan fremme kommunens attraktivitet, innenfor de tre satsningsområdene i kommuneplanens samfunnsdel:

• Livskraftig, attraktiv og miljøvennlig
  • Inkluderende, raus og mangfoldig
  • Skapende, kompetent og framtidsrettet

Det er to kategorier for bolystmidler:

• Midler til aktivitet/formidling
  • Midler til stedsutvikling

Søknadene behandles administrativt og maks søknadsbeløp er kr. 50 000,-.

Ny søknadsperiode åpnes 15. februar.

Søknadsfrist 15. april 2024.

Hvem kan søke

• Frivillige lag, foreninger/organisasjoner (inkludert velforening).
  • Prosjektbaserte tiltak med deltakelse fra ulike aktører (flere lag kan søke sammen).

Generelle kriterier

• Maks søknadsbeløp er kr 50 000,-
  • Søker må ha organisasjonsnummer
  • Frivillige lag og foreninger/organisasjoner kan kun sende én søknad pr frist. Unntak der en er en del av et tiltak med deltakelse fra flere ulike aktører.
  • Kommunale bolystmidler er i hovedsak en delfinansieringsordning
  • Prosjekt der støtten av bolystfondet har utløsende effekt vil prioriteres. Normalt er støtten utløsende når:
    1. Prosjektet ikke vil bli gjennomført uten støtte
    2. Omfanget av prosjektet vil være mindre uten støtte
    3. Prosjektet kan gjennomføres raskere med støtte
  • Prosjektet skal være ferdig planlagt før søknad sendes.
  • Hvis prosjektet ikke er gjennomført innen ett år etter tilsagnsdato faller støtten bort.
  • Søkere som mottar bolystmidler må dokumentere påløpte kostnader gjennom avsluttende prosjektregnskap. Sluttrapport med prosjektregnskap skal forelegges kommunen til orientering.

Kriterier for bolystmidler til aktivitet/formidling

Eksempler på prosjekter som kan høre hjemme i denne kategorien:

• Tilrettelegging av gruppeaktiviteter
  • Inkludering av tilflyttere
  • Prosjekter rettet mot barn og unge
  • Prosjekter rettet mot aktivisering av eldre
  • Prosjekter som skaper stolthet og identitetsfølelse

Listen er ikke uttømmende.

Kriterier for bolystmidler til stedsutvikling

• 50 % av midlene skal tildeles områder utenfor kommunedelplan Verdal by.
  • Tiltak som krever søknad etter plan- og bygningsloven skal være godkjent før utbetaling finner sted.

Eksempler på prosjekter som kan høre hjemme i denne kategorien:

• Forskjønning av lokalmiljø generelt eller spesifikke fellesarealer
  • Varige installasjoner/bygg beregnet på rekreasjon, til fellesskapets benyttelse
  • Etablering av nye møteplasser eller rehabilitering av eksisterende møteplasser i lokalmiljøet

Listen er ikke uttømmende.

Dette kan det ikke søkes støtte til

• Faste driftskostnader i organisasjon/forening, eller aktivitet som faller inn under det man kan si er dens normalaktivitet.
  • Det er ikke anledning til å benytte bolystmidler til å tegne andeler elle aksjer i privat næringsvirksomhet.
  • Søknader som gjelder næringsaktivitet, skal først og fremst rettes imot Verdal kommunes næringsfond.
  • Forprosjekter.

Krav til søknad

Søknaden sendes inn via skjema i lenken under. Søknaden skal inneholde følgende informasjon:

• Prosjektnavn - hva søkes det om støtte til?
  • Hvor mye søkes det om støtte til?
  • Informasjon om søker(e) med kontaktopplysninger som navn, mobilnummer, epostadresse, kontonummer og organisasjonsnummer
  • Kostnadsplan med oversikt over forventede kostnader i prosjektet
  • Finansieringsplan som viser hvordan dette er tenkt finansiert med tilskudd, egeninnsats, sponsorer mm. (Beregnet timelønn for eget arbeid skal ikke overstige NOK 250,-)
  • Beskrivelse av hvordan prosjektet bidrar til å fremme kommunens attraktivitet innenfor én eller flere av satsingsområdene i kommuneplanens samfunnsdel:
    1. Livskraftig, attraktiv og miljøvennlig
    2. Inkluderende, raus og mangfoldig