Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner, har smerter eller føler deg utrygg kan du søke om trygghetsalarm.

Hva er en trygghetsalarm?

  • Trygghetsalarm er et servicetilbud til innbyggere i Verdal kommune kommune, og styres av hjemmetjenesten. 
  • Alarmen er på størrelse med et armbåndsur. Du bærer den på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp hvis akutt behov oppstår. 
  • Alarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til ett responssenter som besvarer ditt anrop, og varsler hjemmetjenesten. 
  • Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet. 
  • Det monteres en nøkkelboks utenfor inngangsdør til oppbevaring av din dørnøkkel, slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmen. 
  • Trygghetsalarmen har telefonabonnement og SIM-kort inkludert i alarmen. 

Hvem kan få trygghetsalarm?

  • Du har en helsesvikt eller funksjonsnedsettelse som gir behov for akutt hjelp utover faste avtaler med hjemmesykepleien.
  • Du bor hjemme alene eller tilbringer mye tid alene hjemme.
  • Du er klar og orientert, men har en funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å bruke telefon.

Slik søker du

Du søker trygghetsalarm ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. 

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende

Søk om helse og omsorgstjenester (PDF, 96 kB)

Skjema sendes til:

Verdal kommune v/Koordinerende enhet
Postboks 24 
7651 Verdal

Her kan du lese mer om trygghetsalarm (PDF, 81 kB)

Hva koster det?

Priser