Etter skriftlig søknad kan kommunen gi tillatelse til bruk av snøskuter for eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ikke ligger tilknyttet veg. Det er hytteeier som må søke og som kan gis tillatelse. Departementet har derimot tolket det slik at flere kan benytte tillatelsen. I henhold til de kommunale retningslinjene skal etablerte traséer benyttes og legges ved søknad.
I samarbeid med grunneiere og hytteeierforeninger arbeider kommunen med å få kartfestet slike traséer. Dette arbeidet vil foregå områdevis etter en løpende behovsvurdering. Det er i utgangspunktet hovedtraséer som skal kartfestes, mens å kartfeste avstikkere til enkelthytter i hytteområder i utgangspunktet anses som unødvendig.
Alle godkjente traséer finnes i kommunens kartløsning.
For traséer på Værdalsbrukets eiendom vil det ikke være nødvendig å innhente grunneiers tillatelse for transport av bagasje og utstyr til egen hytte i godkjente traséer. Kommunen og Værdalsbruket har også blitt enige om at inntil videre kan søknader om bruk av snøskuter til transport av bagasje og utstyr til egen hytte på Værdalsbrukets eiendom sendes til kommunen uten vedlagt grunneiertillatelse. Kommunen vil så avklare disse traséene direkte med Værdalsbruket i ukentlige møter inntil videre. Eventuell endring av denne praksisen vil offentliggjøres på denne siden.
For traséer på statsallmenningene og hos andre private grunneiere må det legges ved tillatelse fra grunneier.
Hva betyr dette for deg som hytteeier?
- Du kan bidra til å få kartfestet traséer gjennom din hytteeierforening, eller med innspill direkte til kommunen.
- Forenklet søknadsprosedyre når traséer er godkjent.
- Du må benytte etablerte traséer når disse er godkjent.
Kan det søkes før traséer er godkjent?
Ja, men tillatelser vil kunne bli gitt med vilkår om at senere fastsatte traséer må benyttes.
For mange vil leiekjøring fremdeles være et godt alternativ, og det oppfordres særlig til å benytte dette tilbudet i vei nære hyttefelt.