Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner, har smerter eller føler deg utrygg kan du søke om trygghetsalarm.

Hva er en trygghetsalarm?

Trygghetsalarm er et servicetilbud til innbyggere i Verdal kommune kommune, og styres av hjemmetjenesten. 

  • Alarmen er på størrelse med et armbåndsur. Du bærer den på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp hvis akutt behov oppstår 

  • Alarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til ett responssenter som besvarer ditt anrop, og varsler hjemmetjenesten 

  • Røykvarsler kobles til trygghetsalarmen.

  • Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet 

  • Det monteres en nøkkelboks utenfor inngangsdør til oppbevaring av din dørnøkkel, slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmen 

  • Trygghetsalarmen har telefonabonnement og SIM-kort inkludert i alarmen 

Hvem kan få trygghetsalarm?

  • Du har en helsesvikt eller funksjonsnedsettelse som gir behov for akutt hjelp utover faste avtaler med hjemmesykepleien
  • Du bor hjemme alene eller tilbringer mye tid alene hjemme
  • Du er klar og orientert, men har en funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å bruke telefon

Slik søker du

Du søker trygghetsalarm ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. 

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende

Søk om helse og omsorgstjenester (PDF, 328 kB)

Papirskjema sendes til:

Verdal kommune v/Koordinerende enhet.

Postboks 24, 

7651 Verdal

HER KAN DU LESE MER OM TRYGGHETSALARM (PDF, 81 kB)

Hva koster det?

  • Abonnement pr år, brukere med inntekt under 2 G, kr. 3.278,- pr. år.
  • Abonnement pr år, brukere med inntekt over 2 G, kr. 3.815,- pr. år.