Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner, har smerter eller føler deg utrygg kan du søke om trygghetsalarm.

Hva er en trygghetsalarm?

Trygghetsalarm er et servicetilbud til innbyggere i Verdal kommune kommune, og styres av hjemmetjenesten. 

Alarmen er på størrelse med et armbåndsur. Du bærer den på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp hvis akutt behov oppstår 

Alarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til ett responssenter som besvarer ditt anrop, og varsler hjemmetjenesten 

Røykvarsler kobles til trygghetsalarmen.

Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet 

Det monteres en nøkkelboks utenfor inngangsdør til oppbevaring av din dørnøkkel, slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmen 

Trygghetsalarmen har telefonabonnement og SIM-kort inkludert i alarmen 

Hvem kan få trygghetsalarm?

  • Du har en helsesvikt eller funksjonsnedsettelse som gir behov for akutt hjelp utover faste avtaler med hjemmesykepleien
  • Du bor hjemme alene eller tilbringer mye tid alene hjemme
  • Du er klar og orientert, men har en funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å bruke telefon

Slik søker du

Du søker trygghetsalarm ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. 

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende

Søk om helse og omsorgstjenester (PDF, 96 kB)

Skjema sendes til:

Verdal kommune v/Koordinerende enhet
Postboks 24 
7651 Verdal

Her kan du lese mer om trygghetsalarm (PDF, 81 kB)

Hva koster det?

Priser