Hvem behandler søknaden?
Det er forvaltningskontoret som behandler alle søknader om helse- og omsorgstjenester.
Forvaltningskontoret er kommunens kontaktpunkt for innbyggere og samarbeidspartnere som søker om, eller ønsker informasjon om helse- og omsorgstjenester.
Forvaltningskontoret er organisert som en del av avdelingen Koordinerende enhet.
Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering.
De har også et overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator.
Slik søker du
Du søker om helse- og omsorgstjenester ved å fylle ut søknadsskjemaet. Det er ett felles søknadskjema for helse- og omsorgstjenester i Verdal kommune.
Søk om helse- og omsorgstjenester (PDF, 96 kB)
Hva skjer med søknaden din?
Alle som søker tjenester fra kommunen, skal få et skriftlig og begrunnet vedtak. Forvaltningskontoret skal sørge for lik behandling av søknad om omsorgstjenester, uavhengig av hvor i kommunen du bor og god kvalitet på saksbehandlingen.
Du kan forvente at:
- Din søknad vil behandles av en saksbehandler med relevant fagkompetanse
- Din søknad blir vurdert individuelt og ut fra lovverk og vedtatte standarder
- Det er et mål med hjelpen du får skal sette deg i stand til å klare deg mest mulig selv.
- Ved vurdering av tjenestebehov tas det hensyn til husstandens samlede ressurser, sosialt nettverk og mulighet for tjenester fra frivillige, jf. tilrådning i Stortingsmelding nr. 25 – prinsippet om partnerskap med familie og lokalsamfunn
- Du skal så langt det er mulig få medvirke i tilrettelegging av tjenestene
Søknader og personlige opplysninger behandles konfidensielt, taushetsplikten overholdes alltid.
- Saksbehandler tar kontakt med deg for å gjøre avtale om videre oppfølging av søknaden.
- Det blir vanligvis foretatt hjemmebesøk eller besøk på behandlingsinstitusjon.
- Du kan velge om du ønsker å ha med deg pårørende eller en annen person du har tillit til i møte med saksbehandler.
- Dersom det anses som hensiktsmessig kan fagpersoner som kjenner deg inviteres til møtet.
- Du vil få et skriftlig og begrunnet svar på din søknad.
- Svar på søknaden kan forventes innen 4 uker. Dersom vi trenger lenger tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få et foreløpig svar med begrunnelse og tidsangivelse for fremdriften i saken din.
- Ditt behov for tjenester vil bli fortløpende evaluert av de som yter tjenesten til deg. Ved endringer i behovet blir det gjort en ny vurdering. Du vil motta en ny skriftlig underretning dersom det blir gjort endringer.
Dersom du mener at du ikke har fått innvilget en tjeneste som du har krav på, har du rett til å klage. Klageadgang for de ulike tjenestetyper er det opplyst om i vedtaket ditt.
Dersom du har behov for hjelp til å skrive klagen, har kommunen plikt til å hjelpe deg. Du kan få hjelp til dette ved å henvende deg til forvaltningskontoret, den som yter hjelpen hos deg (f. eks hjemmetjenesten) eller du kan henvende deg på servicekontoret i rådhuset.
Dersom du mener at tjenesten du mottar ikke er i samsvar med det vedtaket du har fått, eller på annen måte ikke holder den kvalitet som du mener det er rimelig å forvente, har du klagerett jf. Pasientrettighetsloven § 7.
I Verdal kommune ønsker vi å jobbe ut fra prinsippet om en lærende organisasjon. Derfor vil vi gjerne høre fra deg hvis noe ikke er som det skal være. Vi vil benytte konstruktive tilbakemeldinger som et ledd i læringsprosessen til hvordan vi kan forbedre oss.
Du kan sende en skriftlig klage eller ta en telefon til den som er ansvarlig for tjenesteutøvelsen, som er enhetsleder for det enkelte tjenesteområde. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg til, kan du kontakte kommunen eller forvaltningskontoret som vil hjelpe deg å finne riktig kontaktinformasjon.
Servicekontoret telefon 74 04 82 00
Betalingsfritak/betalingsreduksjon
Det er mulig å søke kommunen om betalingsfritak/betalingsreduksjon, og det er også adgang til å klage på fastsettelsen av egenbetalingen - se regler om klage i Pasient- og brukerrettighetsloven.
Aktuelle lenker
Forskrift for tildeling av langtidsopphold i sykehjem i Verdal kommune (PDF, 529 kB)
Pasient- og brukerombudet
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene
Forskrift om en verdig eldreomsorg
Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorg og pleie
Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester