Søknadsfrist for 2023 er 15. februar
Søknad
Søknad skal sendes digitalt med innlogging via ID-porten/Altinn. Søknaden skal sendes kommunen der tiltaket skal gjennomføres. I tilfeller der et tiltak vil strekke seg over to eller flere kommuner sendes søknaden til den kommunen som er mest berørt av tiltaket. Kommunen som mottar søknaden, må informere andre berørte kommuner om søknader og eventuell tildeling.
Søknaden skal omfatte kostnadsoverslag og finansieringsplan. Kostnadsoverslag for faste installasjoner vil normalt omfatte materialkostnader og arbeidskostnader (eget og leid arbeid). Når det gjelder elektronisk overvåkningsutstyr, vil godkjent kostnadsoverslag i de fleste tilfeller tilsvare innkjøpspris. For planleggings- og tilretteleggingsprosjekter kan kostnadsoverslaget også omfatte andre kostnader som for eksempel lønnsutgifter og kjøp av tjenester.
Dersom tilskuddsmottaker ikke har fradragsrett for inngående merverdiavgift, kan merverdiavgift inngå i kostnadsoverslaget for beregning av tilskudd.
Saksbehandling
Verdal kommune ved landbruk, miljø og arealforvaltning er vedtaksmyndighet og ansvarlig for rådgiving og behandling av søknader. Søknadene behandles fortløpende etter søknadsfristen.
Klage
Ved klage på vedtak vurderer kommunen om klages tas til følge. Dersom kommunen opprettholder sitt vedtak, sendes klagen til Statsforvalteren for avgjørelse.
Utbetaling
Kommunen utbetaler innvilget tilskudd etterskuddsvis når tiltaket er gjennomført. Dersom kostnadene til gjennomføring av investeringstiltaket og/eller planleggings- og tilretteleggingsprosjektet blir lavere enn godkjent kostnadsoverslag, reduseres tilskuddet tilsvarende.
Det kan foretas utbetalinger på bakgrunn av godkjent dokumentasjon etter hvert som deler av tiltaket eller prosjektet utføres. Minst 25 % av tilskuddet skal holdes tilbake inntil arbeidet er fullført og sluttregnskapet er godkjent.
Sluttrapport og prosjektregnskap
Sluttrapport bør som et minimum inneholde en beskrivelse av tiltaket og hvordan det er gjennomført, samt en beskrivelse av eventuelle avvik fra det som ble opplyst i søknad og krav i vedtaksbrev.
Prosjektregnskapet bør som et minimum inneholde en oversikt som viser inntekter og utgifter. Opplysninger om eventuell medfinansiering fra andre kilder skal oppgis. Regnskapet skal føres slik at det kan sammenlignes med det kostnadsoverslaget og finansieringsplanen som lå til grunn for søknaden. Aktuelle fakturaer vedlegges.
Kontroll
Verdal kommune ved landbruk, miljø og arealforvaltning skal følge opp og føre kontroll med de tiltak som mottar tilskudd. Den som har mottatt tilskudd må gi de opplysninger som er nødvendige til Verdal kommune.
Tilbakebetaling
Vedtak om innvilget tilskudd kan omgjøres og utbetalt tilskudd kan kreves tilbakebetalt dersom det avdekkes forhold som er i strid med det som er forutsatt ved tildeling av tilskuddet.
Arbeidsfrist
Frist for gjennomføring av investeringstiltaket og/eller planleggings- og tilretteleggingsprosjektet er 3 år fra tilskudd blir innvilget, med mindre kommunen har satt en kortere frist ved innvilgelsen av søknaden.
Kommunen kan etter søknad forlenge gjennomføringsfristen, men ikke ut over 5 år fra tilskuddet ble innvilget.