Verdal kommune utvider søknadsfristen på tre fastlegehjemler

Som følge av mottatt innsynsforespørsel knyttet til utlysingen av tre fastlegehjemler, har ansettelsesutvalget avdekket at rekrutteringsbyrået ikke har vært konsekvent i kravet om at alle søkere må undertegne en fortrolighetsavtale. Dette er ikke et krav som kommunen har satt, men rekrutteringsbyrået selv.

Alle de tre søkerne som kommunen har publisert på en offentlig søkerliste har gjennomført rekrutteringsbyråets prekvalifisering, som innebærer gjennomgang av CV, intervju, sjekkliste for allmennleger og et vektingsskjema. De har imidlertid ikke mottatt fortrolighetsavtale til signering.

Selv om kravet om signert fortrolighetsavtale handler om rekrutteringsbyråets beskyttelse av egen forretningspraksis, og strengt tatt ikke har betydning for kommunens rekruttering, har ansettelsesutvalget i Verdal kommune likevel konkludert med at søknadsfristen for de nye fastlegehjemlene må utvides. Begrunnelsen for dette er at det i teorien kan foreligge en mulighet for at aktuelle kandidater ikke har søkt på grunn av kravet om inngåelse av fortrolighetsavtale. Når dette kravet ikke er innfridd på de tre som rekrutteringsbyrået overfor Verdal kommune har presentert som kvalifiserte kandidater, må den videre prosessen også frita eventuelle nye søkere fra å undertegne en såkalt NDA (Non-disclosure agreement).

Ansettelsesutvalget har derfor besluttet å utvide søknadsfristen til 19.12.2023. De tre søkerne som søkte innenfor opprinnelig frist, vil få beskjed om dette.

Dersom det kommer flere søkere, forutsetter vi at kandidatene går gjennom den øvrige delen av prekvalifiseringsprosessen med Dignus Medical – Kletor AS. Det vil si gjennomgang av CV, intervju, sjekkliste for allmennleger og vektingsskjema.

Torgeir Skevik, personalsjef