Hvem kan få hjelp av PPT?
Tjenesten er til for å hjelpe personer med særskilte behov, både barn og voksne.
I barnehagen har du krav på en individuell utviklingsplan (IUP). I grunnskolen har du krav på en individuell opplæringsplan (IOP). Disse planene utarbeides i barnehagene og skolene.
Eksempler på særskilte behov kan være
- språk- og talevansker
- konsentrasjonsvansker
- sosiale- og emosjonelle vansker
- atferdsvansker
- syn- og hørselsvansker
- generelle lærevansker eller fagvansker
- lese- og skrivevansker
- matematikkvansker
- nonverbale lærevansker
Vi samarbeider med barnehager og skoler og bidrar til tidlig innsats for utvikling, læring og inkluderende læringsmiljø.
Hva gjør vi?
- Hjelper barnehager og skoler med organisasjons- og kompetanseutvikling for å tilrettelegge for barn og unge med særlige behov.
- Deltar i flerfaglig samarbeid for å bidra til helhet og sammenheng.
- Utreder vansker i utvikling og læring.
- Gir råd om tiltak i sakkyndig vurdering som grunnlag for enkeltvedtak etter Lov om barnehager og Opplæringslova
Slik henviser du til PPT
Den det gjelder, foreldre, pårørende, helse- og omsorgstjenesten, barnehage og skole kan alle henvise til PPT.
Barnehagebarn og grunnskoleelever: Vi ønsker at henvisningene først og fremst skjer i samarbeid mellom foreldre og barnehagen og/eller skolen. Bekymring for et barns utvikling kan etter samtykke fra foreldre drøftes med oss på faste drøftingsmøter vi har med barnehagene og skolene.
Foreldre kan også ta direkte kontakt med oss hvor bekymring, behov og tiltak drøftes. Sammen blir vi enige om veien videre.
Alle henvisninger skal ha vedlagt pedagogisk rapport og henvisningsskjema (digitalt). Henvisning skal være drøftet med styrer og PPT, og tiltak skal normalt først være utprøvd før henvisning.
Ved henvisning til PPT skal det legges ved:
- Pedagogisk rapport
- Alle med, observasjonsverktøy av barns sosial-/leikutvikling
- TRAS, observasjonsverktøy av barns daglige språk
- ASQ (for de barnehager som bruker det)
- B-prøven
- Utviklingsplaner der det finnes
Hørsel og syn bør være sjekket.
Digitale skjema
Henvisningsskjema
Pedagogisk rapport - barnehage
Pedagogisk rapport - skole - skjema under arbeid
Opplysninger fra foresatte
Utskriftsversjoner
Logoped til barn og unge
Kommunen har logopeder for barn og unge i alderen 0-16 år.
Hva jobber en logoped med?
En logoped i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT) jobber med å kartlegge, utrede og behandle ulike typer språk- og kommunikasjonsvansker hos barn og unge.
Logopeder i PPT gir også veiledning til foreldre og ansatte i barnehager og skoler for å støtte barnas språkutvikling.
Barnelogopedene jobber med barn og unge i alderen 0–16 år og gir hjelp med språk og talevansker. Logopedene har ansvaret for både barnehager og skoler i kommunen.
Vi utreder og behandler:
- Språklydsvansker: Problemer med uttale av spesifikke lyder
- Stamming og taleflyt: Hjelp til barn som stammer eller har løpsk tale
- Stemmevansker: Behandling av problemer med stemmebruk
- Leppe-kjeve-ganespalte
- Eventuelt andre vansker som går på kommunikasjon/språk
- Munnmotoriske vansker
Vi vurderer hva slags behov for oppfølging barnet har:
- Hjemmetrening
- Direkte veiledning til foreldre og barnehage/skole
- Logopedtimer med barnet
- For noen barn vil f. eks. R-lyd komme på plass med økt bevissthet, mens andre barn vil kunne trenge direkte veiledning og/eller logopedtimer
- Sakkyndig vurdering ved behov av spesialpedagogisk hjelp/individuelt tilrettelagt opplæring
Tips til foreldre:
- Utvikling av språklyder (PDF, 34 kB)
- R-lyd (PDF, 33 kB)
- S-lyd (PDF, 32 kB)
- Munnmotorisk hefte (PDF, 36 kB)
- Stamming og løpsk tale (PDF, 40 kB)
- Generelle tips til foresatte:
- Det er viktig å ikke problematisere for barnet at det ikke mestrer ulike lyder. Vi vil også minne om at det er svært vanlig at flere barn i 1. klasse ikke mestrer f. eks. R-lyden.
- Dersom barnet vegrer seg eller viser misnøye er det lurt å ta en pause, slik at øvingen ikke blir noe negativt for barnet.
- Tips for å få til hyppig trening:
- Innfør trening med den aktuelle lyden i forbindelse med en daglig aktivitet, for eksempel under kveldsstellet på badet eller mens dere kjører bil.
- NB: Lov aldri at barnet skal få en stor premie når lyden mestres.
- Tannfelling vil berøre produksjonen av S-lyd. Derfor råder vi til å avvente henvisning til tennene er på plass.
Behandling av søknad og inntak
Vi mottar søknader på barn hele året og gjør fortløpende vurderinger av hvor raskt barnet trenger vår bistand. Ved stor pågang må det medregnes noe ventetid.
Søk logoped til barn
Kontakt
Telefon PPT: 74 04 83 20
Besøksadresse: Familiens hus, Rådhusgata 4, 7650 Verdal
Organisasjonsnummer: 986 132 414
Ansatte